Almerimar - de eerste 7 weken

22 oktober 2019 - 9 december 2019

De weken vliegen  voorbij. We zijn alweer 7 weken in de jachthaven van Almerimar. We genieten van veel dingen.

1. Het weer: meestal schijnt de zon en is het rustig weer. De temperatuur overdag ligt tussen de 17 en 20 graden. Ongeveer eens per week waait het hard, windkracht 6 – 8 Bf. En heel af en toe regent het. Toevallig was de eerste dag in Almerimar een regendag. We hebben meteen de kuiptent in gebruik genomen.

2. Wandelingen: In de omgeving van Almerimar kun je mooie wandelingen maken. Naar het westen over de boulevard. Naar het noorden richting El Ejido en dan via een trap omhoog en over de rotsen terug. Naar het oosten over de boulevard naar het flamingopark. Elke zondagochtend gaan we met een aantal auto’s en een groep van 12 – 16 mensen de bergen in voor een wandeling van rond de 10 kilometer. Elke keer naar een andere plaats, ongeveer een uur rijden vanaf Almerimar. We zijn al naar Bayarcal, Mairena, Alcolea, Felix, Alboloduy, Bérchulas en Tabernas geweest. Allemaal stuk voor stuk prachtige wandelingen. Meestal een rondje, 2 keer een heen-en-weertje.

3. Bezoek: Frans en Irthe zijn in november een weekje op bezoek geweest. Ze kwamen vanaf het vliegveld van Malaga met een huurauto. Daarmee hebben we bijna elke dag uitstapjes gemaakt. Vrijdag een prachtige rit over meest onverharde wegen door de bergen. Met mooie uitzichten op de zee en op de plastic zee. Het gebied rond Almerimar staat vol met plastic kassen. Bij terugkomst zat de auto onder het zand en hebben we hem schoon gespoten. Zaterdag zijn we naar fort Alcazabra geweest in Almeria. En hebben we gewandeld en wat gedronken in het centrum van Almeria. Zondag hebben we met de groep gewandeld bij Felix. ’s Avonds heerlijk gegeten bij restaurant Gula. Maandag zijn we naar Frigiliana gereden. Het mooiste witte dorp van Spanje! Met prachtige steil omhoog lopende nauwe straatjes. Heel leuk om doorheen te wandelen. En om op een terras te zitten en uit te kijken over het lager liggende deel van het dorp en het dal er omheen. Er is ook een winkel, waar ze heel veel mooi gekleurd Spaans aardewerk verkopen. Irthe en Houkje konden de verleiding om wat te kopen niet weerstaan. Dinsdag is alweer de laatste dag van hun bezoek. We gaan met een groepje in 2 auto’s naar El Chorro voor een wandeling met gids door ‘Caminito del Rey’. Een spectaculaire tocht op 100 m hoogte langs de bergwand. Dat stond eerst gepland op donderdag, maar toen was ‘Caminito del Rey’ gesloten vanwege te harde wind. We konden de vooraf via internet bestelde kaarten omboeken naar dinsdag. Dat kwam achteraf beter uit, omdat het in de buurt van Malaga is. Frans en Irthe kunnen na de wandeling meteen naar het vliegveld rijden en de auto inleveren. Wij gaan onze goedkope huurauto ophalen: huur € 7,95 voor 20 dagen. Nog 2 uur rijden en dan zijn we terug in Almerimar.

4. Jeu de boules: Elke dinsdagmiddag van 3 – 5 uur gaan we met een groepje Nederlandse vrienden ‘jeu de boelen’. Op 1 van de banen bij het oost strand. ’s Avonds eten we bij toerbeurt op 1 van de 4 catamarans, Safari van Wouter & Paula, Salon van Frits & Marleen, Noyana van Piet & Mieke of Wahoo. Als het een dinsdag slecht weer is stellen we het een dag uit.

5. Happy hour bij Mario’s: elke vrijdagavond komen een aantal overwinteraars uit de haven, en soms ook uit de flats, bij elkaar bij Mario’s bar voor een drankje met tapas. Om kennis te maken met andere zeilers en ervaringen en verhalen te delen.

6. Klussen: Tussen de leuke dingen, wandelingen en uitstapjes door besteden we ook tijd aan klussen. Want die zijn er altijd. Als er wat van de lijst doorgestreept kan worden staat er vaak alweer iets nieuws bij op.

6a. Het grootzeil is opgehaald door zeilmaker Bruno. Bij de zeillatpockets zaten scheuren waar het zeil tegen de verstaging aangekomen was. Die zijn gerepareerd. Er is van de onderkant van het zeil een reep afgehaald. Het voorlijk was te lang en kon niet goed strak gezet worden. Het achterlijk was te lang, waardoor de giek op de bimini ging rusten als hij niet achter met een reeflijn omhoog gehouden werd. Na een week is het grootzeil klaar, wordt weer op de giek gemaakt en bevestigd aan de mastkarren. De zeillatten kunnen er weer in. Het zeil gehesen en gekeken of hij goed staat. Het lijkt goed. Of het ook zo is blijkt pas komend voorjaar, als we weer gaan zeilen.

6b. De watermaker is winterklaar gemaakt en afgesloten. We vullen de watertank vanaf de kraan op de steiger. Voor drinkwater kopen we flessen water. Voor koffie en koken gebruiken we het water uit de tank.

6c. Boegsprietbevestiging repareren. Nieuwe rvs stang op maat laten maken bij RVS shop bij de haven. Het zwarte deel tot en met de scheur inkorten. Er blijft voldoende lengte over om in de buis te schuiven.

6d. Douchegordijn repareren: de metalen ringen die over de stang schuiven zijn gaan roesten. Ringen er uit geknipt en met de naaimachine afgewerkt met zigzagsteken dicht op elkaar.

6e. Henk splitst een lus aan beide uiteinden van een nieuwe lijn voor de briddle (ook wel spruit genoemd, om de ankerketting in het midden van de boot te houden, waardoor hij minder heen en weer giert achter het anker). De Wichard haak, die in het midden van de lijn zit en aan de ketting gehaakt kan worden, wordt ook vervangen omdat de vorige verbogen is.

6f. Fok naar beneden halen en in zeilzak doen. De zeilzakken met fok en genua leggen we op het grootzeil op de giek. De huik past er ter bescherming nog over.

6g. Hoesje genaaid van oude Nederlandse vlag. Om deze over de nieuwe vlag te doen, zodat hij niet meteen stuk waait. En je toch de kleuren van de Nederlandse vlag kunt zien. Lusjes genaaid aan diverse jassen en vesten. Scheur in lange broek gerepareerd.

6h. Nieuwe bevestigingslijntjes gemaakt aan de stuurboord trampoline. Door UV straling waren de ‘oude’ bijna vergaan. Deze keer dezelfde lijn gebruikt als aan de bakboord kant. Die blijven wel goed.

7. Uitstapjes met vrienden:

7a. Met 2 auto’s, gevuld met 8 personen, rijden we 27 november een uurtje naar Tabernas. Daar lopen we eerst naar de resten van een kasteel. Prima plek om onze meegebrachte lunch op te eten. Daarna rijden we met de auto over onverharde wegen door de zogeheten desert. Waar we op zoek gaan naar diverse filmlocaties van in het verleden opgenomen western films. Onder andere die van de openingsscène van de Queen of Swords. En van Indiana Jones and the last Crusaders. Als we daarna in het dorp Tabernas wat willen drinken met een tapas is de keuken van het restaurant dicht. We rijden terug. Doen een snelle boodschap bij de Bricomart (red: soort Bauhaus) onderweg naar Roquetas del Mar. Daar parkeren we aan de boulevard en vinden een cafetaria voor drinken en tapas. Voldaan na een leuke dag komen we weer terug in Almerimar.

7b. 9 december ruilen we na 20 dagen bij het vliegveld van Malaga de huurauto om voor een andere huurauto. Onze Zweedse vrienden Mats en Eva rijden mee. Zij halen ook een huurauto. Daarna rijden we 1,5 uur met 2 auto’s naar Monachil, een dorpje zuidoost van Granada. We gaan de wandelroute Los Cahorros lopen. Schitterend! Het pad langs de rivier en vlak langs de bergwand is soms zo smal, dat er handgrepen zijn aangebracht om je aan vast te houden. Een paar keer moeten we een stukje kruipen omdat het te laag is om rechtop te lopen. We hebben er ongeveer 2 uur over gedaan. Daarna is het nog 1,5 uur rijden naar Almerimar. We zijn erg tevreden over deze dag en over de afgelopen tijd in Almerimar.