Marina di Ragusa, maart 2022
Door Houkje
1 maart 2022 - 31 maart 2022
De eerste 2 weken van maart hebben we nog een huurauto. 1 maart gaan we nog maar een keer wandelen bij Randallo. Eerst langs het strand, daarna door het bos via wat andere paden dan vorige keren.
De via Amazon bestelde thermostaatkraan komt op woensdag, net na 12 uur. Helaas passen de slangtules niet. Ze lekken. Ik ga op zoek naar betere.
De Vela Latina bootshop vlakbij de haven is gesloten. De 1e winkel (Carnemolla Guglielmo) die ik daarna probeer heeft ze niet, de 2e (AEG Carnemolla) wel. Deze zijn bovendien de helft goedkoper dan die bij Amazon.
De waterpomp is in de nacht een paar keer aangeslagen. Dat betekent dat er water verbruikt of gelekt is.
Na een speurtocht blijkt de slang, die uit de boiler komt en naar de kraan gaat, lek is.
Ik ga naar Vela Latina om 3 meter heet-waterslang te kopen. Gelukkig heeft hij het.
Ondertussen bevestigt Henk de gelakte plinten bij de nieuwe vloer. Die lagen al een paar dagen klaar.
Het grote opberg vak achter de bank moet worden leeggehaald. Zodat Henk er in kan om de oude slang los te wrikken van de boiler. En later nog een keer om de nieuwe slang aan te sluiten. Maar die moet eerst door een paar nauwe gaten geduwd en getrokken worden. Met z’n tweeën lukt dat. Als beide kanten van de nieuwe slang vast zitten met slangenklemmen kan de waterpomp weer aan gezet worden. Het lijkt nu allemaal dicht te zijn. Even afwachten.
Het gelakte aanrechtblad legt Henk op z’n plek en schroeft hem vast. De dubbele kookplaat kan erin en kan gebruikt worden. De spoelbakken moeten nog even wachten.
De hele vrijdag is Henk met de spoelbakken bezig geweest. Alle onderdelen en aansluitingen schoon maken. Neopreenband plakken onder de randen die op het houtwerk gaan rusten. Er is een stukje strip los. Dat lijmt hij vast met superlijm.
Uiteindelijk ligt de spoelbak op z’n plek. De warm en koud-waterleidingen zijn aangesloten. Ik kan er weer gebruik van maken. Heerlijk!
Voor het gemak en omdat het nog kan heb ik met de auto boodschappen gedaan bij MD en Eurospar.
De spoelbak moet nog vastgezet worden. Daarna kan het aanrechtfront vanuit de kuip weer naar binnen gedragen en voor de kastjes bevestigd worden. De laden worden er in geschoven. De kastdeurtjes opgehangen. Henk is er de hele zaterdagmiddag mee zoet.
Daarna kan ik de kastjes inruimen.
Paul en Marion van de ‘Flegma’ komen eten. Ze brengen een stuk warme cake mee. Heerlijk!
We hebben het onder andere over apps voor wandelroutes en beginpunten van een route. We leren veel van elkaar.
Er komt maandagmorgen een email binnen van het havenkantoor met als onderwerp: ‘parcel for you’. Ik ga er naar toe om het op te halen. Het is een verrassingspakket uit Nederland. Van onze vrienden Henk en Ellie. Met o.a. kaas, drop, hagelslag, droge worst. Het uitpakken is al een feestje!
De zoutwaterpomp doet het nog niet. Henk zet hem aan. Er stroomt water de keuken in want de slang is nog niet aangesloten. Zo is er altijd wat.
De anodes van koelkast en vriezer moeten elke 3 à 4 maanden worden vervangen. Dan zijn ze helemaal ‘op’.
We gaan boulen met z’n zessen. Mannen tegen vrouwen. Het wordt 2-2. We houden geen pauze want het is koud. Er vallen een paar druppen regen. De zon laat het afweten vandaag.
Henk gaat het vak achter de vriezer opnieuw indelen en vullen. Met epoxy, verf, lak en diverse vloeistoffen.
Dinsdag 8 maart gaan we naar Ragusa om lege Sodastream cilinders om te ruilen voor volle. Bij Iblea Tecno Service. Ik app ongeveer een week van te voren of ze voldoende in voorraad hebben. We kopen er 2 nieuwe bij zodat we in totaal 10 cylinders hebben. Het hele seizoen kunnen we ermee vooruit. In de winter ruilen we ze weer om. Dan is dat gemakkelijker als we een huurauto hebben.
Bij Bricoman, Eurospin en Lidl doen we ook inkopen.
Intussen is het koud en bewolkt geworden. We gaan niet meer wandelen. Maar ruimen alles weg in de boot. We vullen de bakboord tank bij met diesel. We hebben deze winter ongeveer 60 liter verbruikt met de kachel. De diesel is bij de pomp duurder dan benzine, € 2,189. Benzine is € 2,139. De prijs is de afgelopen weken heel hard gestegen. Mee door de oorlog in Oekraïne.
Marcel en Natasja van de ‘Tiramisu’ komen eten. Heel gezellig.
Havermout-appeltaart bakken. Daar begin ik mee woensdagochtend. Morgen gaan we naar Licata, naar Vic & Christine. Ik heb hen beloofd weer zo’n taart mee te nemen.
We gaan wandelen en starten bij ‘Heartbreak hotel’, dat La Pineta heet, maar nooit gebruikt is. Daar hebben we vorig jaar vaker gewandeld. Het eerste stuk doen we de bekende route. Daarna volgen we het brede pad en gaan steeds verder noordwaarts. Uiteindelijk komen we bij een picknickplaats annex dierentuin. Met marmotten, konijnen, parelhoenders, kippen, geitjes en ezels. Mooi aangelegd allemaal en met een auto ook bereikbaar. Vandaar lopen we zuidwaarts en komen vanaf een geasfalteerde weg weer bij de auto. Een hele mooie route van ruim 9 km.
Arnis en Jane van de ‘Traveller IV’ komen een drankje doen en de boot bekijken plus de vloerverwarming ervaren.
‘Henk en Houkje’ horen we opeens. We lopen over de steiger in de jachthaven van Licata op weg naar de ‘Champagne’ van Vic en Christine.
Jaakko en Tiina van de ‘Zangra’ lopen ons tegemoet. Zij herkennen ons van 2 jaar geleden in Almerimar. Ze zijn al voor de 2e winter in Licata en hebben geboekt voor komende winter. Wij denken er ook over dan naar Licata te gaan. We hebben een gunstige offerte gekregen van de jachthaven. We gaan ook nog praten in het havenkantoor.
We krijgen de keus tussen een ligplaats aan de kade of het begin van steiger P2. Onze voorkeur gaat uit naar de kade.
Omdat we in Marina di Ragusa niet weer dezelfde mooie plek kunnen krijgen aan de M steiger besluiten we naar Licata te gaan.
We drinken koffie en lunchen bij Vic en Christine. Ze hebben een koper voor de boot, maar het verkoopproces verloopt vreemd. Als het allemaal door gaat zijn ze begin april boot-loos en gaan ze op zoek naar een woning.
We bezoeken daarna de ‘Zangra’ en praten bij met Jaakko en Tiina. We vinden het leuk als zij er de komende winter ook zijn. Zodat we samen kunnen wandelen bijvoorbeeld.
We maken als we ’s avonds terug zijn meteen het papierwerk voor Licata in orde en betalen een deposit. Die kunnen we eventueel terug krijgen als we 45 dagen vóór 1 oktober opzeggen.
De tunneltjesroute gaan we vrijdag 11 maart nog een keer lopen met John en Deb. Vanaf een ander en gemakkelijker startpunt dan vorige keer. We lopen de route met de wijzers van de klok mee en komen pas aan het eind door 4 tunnels. De eerste tunnel zit in het begin van de route. Het is bewolkt met heel af en toe wat zon. De wind maakt het koud, het is ongeveer 8 graden.
We moeten langs heel hard blaffende honden. Die doen gelukkig niets anders dan blaffen en een stuk meelopen in het land langs het pad.
We passeren een groep loslopende paarden. Ze zien er mooi en goed verzorgd uit.
De vergezichten onderweg zijn weer geweldig.
Na 15 km wandelen zijn we er wel moe van. In de auto terug naar de haven kunnen we uitrusten.
Zaterdag de laatste keer sinaasappels ophalen op het pleintje. De vorige zijn nog lang niet op. Maar omdat het de laatste keer is koop ik nog 5 kilo. Ze zijn heerlijk en er zitten geen pitten in.
Samen met Deb loop ik naar de Eurospar om boodschappen te doen. Zo krijgen we allebei onze beweging en het is gezellig.
Het waait hard uit het zuidoosten en het is koud.
Wat vroeg! Om half 8 stappen we van boord om naar Catania te gaan. De huurauto moet vandaag, 13 maart, worden ingeleverd. Het is heel erg rustig op de weg, dus we kunnen goed doorrijden. Voor het vliegveld stoppen we bij de Q8 om te tanken. De betaalautomaat weigert mijn betaalpas. De shop is nog niet open, anders kun je daar betalen. Even verder is nog een tankstation. Die kan na 3 pogingen geen verbinding maken met mijn betaalpas. Ik probeer de creditkaart. Dat lukt na 2 pogingen. Hè hè.
De benzine is nog steeds duur en kost € 2,19 per liter.
De auto inleveren bij Centauro gaat snel. Er staan een aantal mensen te wachten om een auto op te halen. Ik breng de sleutel naar de balie en wil weg gaan. Maar de vrouw achter de balie wil meteen de auto checken. Alles is oké.
We huren niet weer een auto. Ze zijn nu veel duurder, € 7,50 per dag. Bovendien willen we binnenkort vertrekken. Het houdt in dat we met de bus terug gaan. We kunnen vlakbij de bushalte van het vliegveld een kaartje kopen bij het loket van Interbus. Als we dat gedaan hebben duurt het nog een half uur voordat de bus vertrekt. We lopen een rondje. Voor de broodnodige beweging. Straks kunnen we een uur en 3 kwartier stil zitten.
We worden bij het busstation in Ragusa, het eindpunt van de bus, opgehaald door Paul en Marion. We gaan met hen sushi eten bij het Japanse restaurant Gohan. Wij zijn er voor de derde keer. Vandaag is het heel erg druk. Het eten is heerlijk.
De hele dag regent het. Het is grijs en miezerig.
We besluiten met hen naar het bos Randallo aan de kust te rijden. Als het daar droog is gaan we wandelen. En dat lukt. Eerst door het bos en dan met de wind in de rug langs het strand.
De volgende klus is de buitenboordmotor. Henk treft voorbereidingen om hem los te maken.
Hij maakt een houten constructie in de kuip om de motor op te bevestigen.
Ik ga stofzuigen. Daarna haal ik het opvangdeel uit elkaar om schoon te maken. Alles zit alweer vol fijn stof. Gelukkig is het schuren nu afgelopen. En heeft het zin om hem goed schoon te maken. Heel gemakkelijk dat dat met water en zeep kan.
Henk zoekt op internet naar een service handboek voor de Mariner 30pk buitenboordmotor.
Maar hij kan het niet goed vinden. Ik bel met Ed van Nion watersport. Die heeft al eerder goed geholpen met onderdelen voor de motor. Hij stuurt een link naar het handboek in de webshop van Nion watersport. Het is voor een 28A maar die is bijna gelijk aan de 30A die wij hebben. Ik bestel hem en krijg later een link om te downloaden.
Eerst gaan we om 2 uur boulen op het strand. Met z’n 8-en. Mannen tegen vrouwen. Het wordt uiteindelijk 2-2. Alweer zonder pauze. Daarvoor is het te koud en waait het te hard.
Als we terug aan boord zijn waait het minder hard. Ik haal het bakboord deel van de tent er uit om ruimte te maken. Henk bevestigt de grootzeilval aan de buitenboordmotor. Met 2 hulplijnen. Ik mag de lier bedienen om de motor op te hijsen. Het gaat rustig en gecontroleerd. 2 keer moet ik naar achteren om de hulplijn vast te houden zodat Henk die anders kan laten lopen.
Op deze manier is het heel gemakkelijk om de motor in de kuip te halen.
Het servicehandboek is een goede hulp. Met veel WD40 en geduld en na verwijdering van het staartstuk heeft Henk het motorblok los gekregen.
Eronder moet een pakking vervangen worden, die koelwater lekt. En alles wordt schoon gemaakt.
Aan het eind van de dinsdagmiddag lopen we een rondje. Daarna naar happy hour in de Stella Marina bar. Het is er gezellig.
De zon schijnt. Het is lekker warm in de kuip. De wind is minder koud dan de afgelopen dagen.
Ik ga met de jaarrekening bezig en de belastingaangiften.
Een stevige wind uit het zuidoosten, windkracht 7. Met een waterig zonnetje.
Punta Secca is het doel van onze wandeling vanaf de haven op vrijdag 18 maart. Met de wind in de rug lopen we zoveel mogelijk langs de kust.
We lunchen in Punta Secca, naast het huis van Commissaris Montalbano. Onze lunch bestaat uit een croissant en elk een half broodje gevuld met nutella. Iets anders hebben ze niet bij het restaurant op de hoek. We zitten aan het enige tafeltje op het terras, dat een beetje uit de wind staat. We hebben wel uitzicht op brekende golven op het strand van de commissaris.
De terugweg nemen we niet langs het strand want dan worden we gezandstraald.
Tussen de huizen door is het prima te doen met tegenwind.
Happy hour is druk, maar gezellig.
De zaterdag is grijs, met storm uit het oosten, en regenachtig. Zand en zout, overal op de boot.
Als ik boodschappen ga doen kom ik bijna niemand tegen, zo rustig is het op straat.
Henk gaat verder werken aan de buitenboordmotor. Hij zoekt lang naar een klemmetje. Gelukkig vindt hij het terug.
Het waait minder hard dan zaterdag. Vannacht heeft het geregend en is het zand en zout van de boot gespoeld. Toch blijft het koud. We hebben het elektrisch kacheltje er bij aan in de kuip.
Een wandeling naar het oosten doen we aan het einde van de middag. Toch weer 5,5 km.
De Suzuki dealer vlakbij de haven heeft niet de juiste bougies voor onze Mariner motor. Hij belt een paar bedrijven in de buurt. Dinsdagmorgen kan ik ze ophalen in Santa Croce di Camerina. 5 kilometer verderop.
Om half 2 gaan we boulen op het strand. We zijn met 10 personen en doen mannen tegen vrouwen. Helaas winnen de mannen alle 3 games. Het is koud, we houden geen pauze en stoppen al om half 4.
Peter van de ‘Paikea’ rijdt mij naar Santa Croce om bougies te kopen. Bij Campobello Giuseppe. Ik word goed en vlot geholpen. Henk is er blij mee, want nu kan hij de motor proberen. Hij heeft een grote grijze plastic bak gevuld met water, waar de staart van de motor in hangt. Om te voorkomen dat de controlestraal alles nat spettert houd ik er een bak voor. Later plakt Henk er iets voor. Na een aantal trek pogingen start de motor. Met behulp van een toerenteller stelt hij de motor af.
Dan volgt de sessie ‘motor terug aan de bijboot’. Weer met een val en hulplijnen.
Henk maakt een proefvaart de haven uit en gaat even racen. Hij is tevreden. Volgens hem loopt de motor mooier dan voorheen.
De constructie in de kuip waar de motor op hing wordt afgebroken en opgeruimd.
Het schoonmaken daarna is voor mij.
We wandelen naar het westen.
Om 6 uur zijn we bij John en Deb uitgenodigd. Voor ‘lamb curry’. Heerlijk!
We hebben een hele gezellige avond.
Mooi zonnig weer. Blauwe lucht. Weinig wind. Ideale omstandigheden op woensdag om de mast in gehesen te worden. Voor inspectie van mast, rail en verstaging. Ik neem in een emmer een vochtige doek mee. Plus een potje ledervet met een doekje. Om eerst de leren stukken aan het uiteinde van de zaling schoon te maken en daarna in te vetten. Het fototoestel gaat ook mee, om mijn nek. Ik maak foto’s van alle belangrijke punten.
Als ik weer beneden ben heb ik even pauze. Daarna wil ik wel weer naar boven. Met een emmer sop en een doek. Om de mast, de rail en de verstaging schoon te maken. Henk hijst me eerst helemaal naar boven en daarna in gedeelten naar beneden. Zodat ik rustig de tijd heb om schoon te maken.
Het geeft me een voldaan gevoel als het klaar is.
Daarna loop ik naar de Cash & Carry voor boodschappen.
Intussen heeft Henk de ingerolde genua van het grootzeil af getakeld en hem gehesen. Met hulp van Paul. Ik help later met de fok hijsen en inrollen.
Dan wordt het tijd om aandacht aan het eten te besteden. Peter en Dominique van de ‘Paikea’ komen eten. Henk heeft vis gemarineerd. Ik snijd alle groenten: prei, ui, boontjes, paprika, bleekselderij, wortel, venkel, knoflook. Pasta erdoor.
Als snackje vooraf hebben we garnalen uit de airfryer, om te dippen in een sausje.
We hebben samen een hele gezellige avond.
Een hele mooie zonnige dag. De achterkant van de tent kan weer omhoog.
Henk heeft de foto’s bekeken van belangrijke punten aan de mast. Ik mag nog 2 keer naar boven vandaag. De eerste keer om de grootzeilval los te snijden omdat hij geschavield heeft en de mantel stuk is. Ik laat hem naar beneden vallen. Henk werkt het uiteinde netjes af en maakt er een hulpdraadje en een stukje ijzerdraad aan. Zodat ik hem boven door de nauwe opening kan trekken. Daarna knoop ik hem vast met een paalsteek. Henk zet met de lier spanning op de lijn. De knoop trekt mooi strak. Ik maak foto’s. En kijk nog even genietend om me heen. Daarna laat hij me weer zakken.
De doos met bijna 22 kilo broodbakmix van de Bakboerderij in Roden is gearriveerd, ik haal hem op van het havenkantoor met de steekkar. Nu hebben we genoeg voor het hele seizoen. Als we in de winterhaven liggen bestellen we een nieuwe voorraad.
Later haal ik de bestelde groenten op bij het pleintje.
Henk heeft bij de mast een constructie gemaakt met balkjes, waar hij op kan staan.
Hij spuit de mastkarren eerst in met zeepwater. Beweegt ze flink op en neer nadat hij het zeil wat omhoog heeft gehesen. Dan spuit hij ze schoon met leidingwater. Als het droog is behandelt hij de kogeltjes in de karren door er een drup One Drop bij te doen. De karren weer op en neer bewegen. Nu blijven ze een tijd soepel over de mastrail lopen. Hopelijk het hele seizoen. Zo niet, dan herhaalt hij deze behandeling.
Ondertussen wordt de waterlijn van de Wahoo door een aantal vissen van aangroei ontdaan. Dit gaat gepaard met een flink schrapend geluid.
Via een bezoekje aan Vela Latina, waar we 2 gastenvlaggen kopen (Italië en Montenegro) lopen we een rondje.
We drinken een kopje koffie bij John en Deb op Agapè en nemen afscheid. Zij gaan morgen naar Malta. Als ze in april terug komen zijn wij vertrokken. We hopen hen in Griekenland weer te ontmoeten.
Het is nu al een paar dagen heel mooi en rustig zonnig weer. Dat is heerlijk na alle kou en wind van de afgelopen weken.
Henk installeert een nieuw pompje in de bijboot. Om het water tussen de vloer en de bodem eruit te kunnen pompen als de motor draait.
In de grote grijze bak in het bakboord vooronder passen 2 koffers met materiaal en de losse houtjes, die eerst in een krat zaten. Zo, weer wat opgeruimd.
Ik doe verstelwerk met de naaimachine.
We gaan naar happy hour. Daar is het erg druk. Er zitten zelfs mensen 2e rang.
Gerard en Elly zijn te gast op de ‘Safari’ en komen bij ons koffiedrinken. Het is 2 jaar geleden dat we hen voor het laatst ontmoet hebben in Almerimar. We praten gezellig bij.
Henk maakt de bijboot verder klaar, zodat hij weer omhoog gehesen kan worden. Want het gaat weer stormen.
Vannacht is het al harder gaan waaien. Zondagmorgen worden we wakker door het extra lawaai dat veroorzaakt wordt door de wind. Het is 7 uur en net licht. De klok is een uur vooruit gezet vanwege zomertijd. Het is koud buiten. Af en toe regent het een beetje. De ramen zijn bedekt met zand.
Voor het eerst deze winter zitten we de héle dag binnen. Om 5 uur gaan we nog even uitwaaien over het strand naar het westen. De wind is dan wat afgenomen.
De zon schijnt de volgende ochtend maar het waait nog stevig uit het noordoosten.
Henk is aan het testen met een druksensor. Of hij geschikt is voor onze watertank. Om aan te geven hoe vol die is.
Ik pak het naaiwerk weer op van de buiten-opbergzak. Voor de andere kant van het platform.
’s Middags gaan we boulen op het strand. We zijn met 12 personen. 10 Nederlanders en 2 Canadezen. We doen Groningen tegen ‘de rest van de wereld’. Het wordt 2 – 2.
Het laatste pakket uit Nederland is aangekomen. Nu kunnen we vertrekken. De planning is vrijdag 1 april.
We zijn uitgenodigd op de Kokoro bij de overburen Jeroen & Lisa, en hun zonen Sasha en Micah. Voor een Indische maaltijd. Heerlijk! Lekker pittig! Rijst met curry, gebakken mosselen, spinazie.
We vinden het zo lekker dat we de overgebleven curry mee krijgen.
Elke dinsdagochtend is er markt in Marina di Ragusa.
Voor het eerst deze winter gaan we er naar toe.
We kopen er diverse pitten en zaden: zonnebloem, pompoen, lijnzaad, gepelde pistachenoten. Henk verwerkt ze in het te bakken brood. Verder kopen we kip, varkensvlees en Siciliaanse worst. Dat gaat in porties in de vriezer.
Ik ga de boot schoon spoelen. Die zit sinds zondag weer onder het zand en zout.
We gaan naar happy hour en het is er gezellig.
We smullen van de curry, waar we stukjes kip in doen.
Na 2 mooie zonnige rustige dagen is het woensdag weer bewolkt. Het waait hard uit het oosten en er valt een spatje regen. Gelukkig geen zandregen.
Nicolette is jarig. We videobellen.
De watertank is leeg. Ik maak hem schoon. Henk installeert de drukmeter. Voordat hij weer gevuld wordt met water brengt Henk tegen het plafond van de laagste tank 2 verfroosters aan met kit. Hiermee hoopt hij het bonkend geklots te voorkomen als het water net op dat niveau is.
Ik ben benieuwd of het werkt.
Daarna vult hij langzaam de tank met flessen van 6 liter water. Om de door de druksensor aangegeven druk te ijken met de hoeveelheid water in de tank.
Ik ga verder met de buiten-opbergzak. Hij is bijna klaar als ik stop. Hij moet eerst gepast worden voordat ik de laatste klittenbandjes er aan naai.
31 maart treffen we de laatste voorbereidingen om morgen te vertrekken. Samen boodschappen doen bij de ARD. Een flinke voorraad bier in big shoppers op de steekkar. Een rugzak vol overige dingen. Henk loopt er mee terug en ik ga naar de Eurospar voor diepvries- en andere dingen.
We gaan verder met het ijken van de watertank. Dus flessen van 6 liter vullen. 2 flessen legen in de tank. Aantal liters noteren in een tabel.
Ik ga alle afval wegbrengen en groente ophalen bij het pleintje, boontjes en tomaatjes.
Als ik terug kom probeert Henk de motoren. 1 start en loopt nog geen minuut. Dan is hij weer uit. De andere start niet eens. Hij maakt van de bakboord motor de dieselleidingen los. Er blijken 2 zwarte stukjes van een soort rubber in te zitten. Na doorblazen en weer aansluiten start de motor en loopt goed.
Van de stuurboordmotor laadt hij eerst de accu op. ’s Avonds laat probeert hij nog een keer te starten. Helaas. Hij doet het niet. Morgen kunnen we dus niet weg.
Wordt vervolgd in ‘april’.