Aanpak badkamer aan bakboordzijde

Door Henk

Eerste kwartaal 2021

De badkamer aan stuurboord, voor ons eigen gebruik, hadden we in Nederland reeds een flinke beurt gegeven. Het opknappen van de badkamer aan bakboord, voor onze gasten, hadden we bewust uitgesteld voor ergens onderweg. Bij deze sorry voor de gasten, die reeds bij ons geweest zijn en gebruik moesten maken van de nog niet opgeknapte badkamer.

Het opknappen was nodig om een aantal redenen:

          De vloer begon een beetje wrak te worden

          De geëmailleerde wasbak was niet meer van deze tijd

          De warm- en koudwaterkraan was aan vervanging toe

          We wilden graag een opberg la onder het blad

          De laag skai op het plafond was ontzettend lelijk

          De skai op de wanden begon onderaan los te laten

          De plastic badkamer hulp attributen als handdoek ophang haakjes en wc-rol houder waren echt aan hun eind

          Er waren geen 230V AC of 5V USB-stopcontacten aanwezig en die wilden we toch wel graag

Kortom redenen genoeg voor een opknapbeurt.

Dus begon ik alles te slopen: toilet eruit, vloer eruit, plafond eruit, de onderste en bovenste kastenwand eruit en het blad met wasbak en kraan eruit. De meeste delen van deze opsomming wilden we weer gebruiken en alleen een beetje opknappen. Er waren maar een paar dingen die we echt wilden vernieuwen. Dat was het blad met de wasbak, de elektrische en de handpomp om de bilge leeg te pompen en de ondersteuning van de vloer.

We hadden de wintertent reeds over de kuip gemaakt en daardoor beschikten we over een mooie opslag en werkplaats. ’s Nachts kan alles rustig blijven staan zonder nat te worden. Het bed in de logeerkamer was omgedoopt tot tweede werkplaats voor het lakken of verven van onderdelen en voor het voorbereiden van twee-componenten verven en epoxyhars.

Nadat alles was gesloopt en schoongemaakt ben ik begonnen om de ondersteuning van de bodem te verbeteren. Deels heb ik het oude materiaal weer kunnen gebruiken en deels heb ik uit mijn eigen houtvoorraad moeten putten. Ik had het reeds voorzien en we hadden daarom het een en ander uit Nederland meegenomen. Alle delen zijn eerst op maat gemaakt en vervolgens met epoxy gemonteerd op de bodem onder de vloer. Daarna schuren, plamuren en verven. De vloer bestond uit 12mm multiplex met daarbovenop een laag dun multiplex met fineer. Deze bovenste laag multiplex en de fineerlaag waren behoorlijk ingewaterd. Die hebben lekker liggen drogen en daarna heb ik met dunne epoxy en veel geduld er weer een redelijke vloer van kunnen maken. Na 4 keer lakken met polyurethaan lak zag het er ook weer zeer acceptabel uit.

De basis voor de toiletpot heb ik ook weer mooi gemaakt door deze te plamuren, te schuren en met twee componenten witte lak te verven en tot slot nog eens met blanke twee componenten lak om te strijden tegen de invloed van UV-licht.

Het wastafelblad vergde de meeste tijd. Deze heb ik gemaakt uit een nieuw stuk watervast multiplex van 10mm met aan de voorkant een versteviging van zo’n 40mm zodat de voorkant in totaal 50mm werd. Dat zorgde ervoor dat de bovenkant van het werkblad een stukje hoger kwam. Dat was tenslotte één van onze wensen. De Wahoo is een boot van 30 jaar oud en gebouwd in Frankrijk. Toen en daar waren de mensen nog wat kleiner dan de tegenwoordige Nederlanders.

Ondertussen hebben we besloten ook de plafondplaat opnieuw te gebruiken. Houkje trekt de lelijke er op geplakte skai bekleding er af, ik schuur hem weer netjes glad en plamuur de gaatjes dicht en voorzie het van drie lagen witte 2-componenten lak. Die is weer helemaal prachtig. Helaas zal er niemand zijn die naar boven kijkt.

De achterkant van het wastafelblad wordt verstevigd met een opstaand kantje van 10mm multiplex. Dit opstaande kantje zorgt er meteen ook voor dat we de zijkanten en de achterkant mooi rond kunnen afwerken. Daardoor wordt het schoon houden een stuk gemakkelijker.

In het nieuwe blad heb ik een gat gemaakt voor het nieuwe rvs-wasbakje. Dit wasbakje is wat kleiner dan de oude en door het wasbakje niet in het midden te zetten maar iets naar de kant werd het mogelijk om aan één kant onder het wastafelblad een lade te maken. Zo’n lade is ja o zo gemakkelijk om allerlei kleine dingetjes in te bewaren. Vervolgens de afwerking van de bovenkant van het wastafelblad. Eerst 3 lagen glasvezel erover met epoxy, vervolgens plamuren en schuren en daarna verven. Drie keer alles wit geschilderd met 2-componenten lak en daarna het deel afgeplakt waarbinnen we de ivoorkleurige siervlokken van Poly Service willen hebben. De volgende stap is om binnen het afgeplakte deel een flinke laag blanke 2-componenten lak aan te brengen waar we een overvloed van siervlokken in hebben gestrooid. Een klein beetje aandrukken en dan tot de volgende dag wachten om het overschot er voorzichtig af te vegen. Dat overschot is ongeveer drie kwart van alles wat we erop hebben gedaan. Hindert niet, kunnen we de volgende keer weer gebruiken. En dan volgen in ongeveer 10 dagen 7 lagen blanke 2-componenten lak er overheen. Na de eerste 4 lagen steeds licht schuren en kijken of alles al een beetje vlak en glad is. Na 7 lagen zijn we tevreden. De kraan kan erop en de randjes kunnen worden afgewerkt. Zo, dat was dat.

Nu het blad klaar is, kan ik aan het werk met de sanitaire voorzieningen. Ik start met een leuk karweitje en dat is het installeren van de nieuwe warm en koudwaterkraan. Lang geleden gekocht bij de Aldi. Leuk omdat het geen grote klus is en omdat het wat in het zicht brengt.

Na de kraan volgt veel onzichtbaar werk. Dat is de afvoerleiding van het wasbakje naar de buitenboordkraan. Dat gaat voorspoedig. Alles past en is gemakkelijk te bereiken.

Vervolgens de slangen van de bilge via de elektrische pomp en via de handpomp naar de tweede buitenwaterkraan. Zowel de elektrisch pomp als de handpomp worden direct onder het wastafelblad gemonteerd en in de buurt van het wasbakje. Dat is passen en meten en met spiegeltjes werken om alles te kunnen zien. Maar ook dat lukt. Weliswaar moest ik alles nog een keer verwijderen omdat ik de handpomp precies de verkeerde kant op had gemonteerd. Maar ik wist ondertussen hoe het moest en dus ging dat aardig vlot. Alleen een deuk in mijn ego. Ach, eentje erbij maakt ook niet uit. We kunnen nu de bilge leegpompen met de elektrische pomp of met de handpomp. Deze twee pompen zitten in serie en in totaal zitten er 5 terugslag kleppen in, één in de aanzuigmond helemaal onderin de bilge, twee in de elektrische pomp en twee in de handpomp.  

Als laatste maak ik het voor elkaar dat de elektrische pomp zowel met de hand aan gezet kan worden als automatisch. Om het automatisch te laten werken monteer ik een vlotter bijna onderin de bilge. Als het water in de bilge een bepaald niveau bereikt, maakt de vlotter contact en begint de pomp te werken. Ik monteer nog een tweede vlotter, iets hoger dan de eerste, voor het geval het automatisch pompen niet werkt. Zodra het water de tweede vlotter bereikt, gaat er een alarmsignaal. Een waarschuwing voor ons om actie te nemen.

Nog even ter verduidelijking: De Wahoo heeft in beide rompen in de kielen een bilge. Als er ergens water in de boot komt, waar dan ook, dan stroomt dat allemaal naar één van beide bilges. Ook als we douchen (aan stuurboord) stroomt het douche water gewoon in de bilge. De automatische pompen zorgen vervolgens voor afvoer van het water.  

De rompen van de Wahoo zijn aan de binnenkant overal afgewerkt met skai met daarachter een dunne laag schuimrubber. Dat heeft voor en nadelen. Het voordeel is dat het erg goed geluid en warmte isolerend is. Het nadeel is dat het niet zo lang meegaat en dan hebben we het vooral over de verlijming aan de wand. Bij ons gaat het hier en daar los, vooral aan de onderkant waar het waarschijnlijk wel eens wat nat is geweest. Zo ook in onze badkamer. Dus alles wat los is lijm ik stukje voor stukje opnieuw vast met epoxy. Dat gaat redelijk goed maar het uitgevoerde herstelwerk is niet onzichtbaar. Maar ach, we hebben ook geen nieuwe boot en onderweg hebben we al vele schrikverhalen gehoord van nieuwe boten. Dus ook op dit punt zijn we weer uitermate tevreden.

Het volgende deel is het front onder het wastafelblad. Daar heb ik ondertussen een extra gat in gemaakt voor een lade en van een standaard houten bakje van Bauhaus (uit Nederland) heb ik een lade gemaakt. Ik vertel het in twee zinnen maar het kostte toch wel even tijd om alles goed passend te maken en netjes af te werken. Het front erin en vastgeschroefd en vervolgens de la erin. Netjes. Alweer dik tevreden.

En als laatste de kastwand boven het wastafelblad. Omdat het wastafelblad een aantal centimeter

s hoger is dan voorheen en omdat we achter op het blad een opstaande kant hebben gemaakt, moet er van de onderkant van de kastwand een stuk af. Maar dat is geen probleem voor onze Fein multitool. Zo gepiept.

Nog even twee extra gaten in de wand. Eén voor een dubbel 230 volt stopcontact en één voo

r een dubbel 5V USB-stopcontact. Dat is best wel leuk werk.

Vervolgens moeten de eikenhouten latten, waartegen de kastwand rust, op hun plaats worden gebracht met gebruikmaking van dezelfde schroefgaten als voorheen. Dat was weer wat gepruts maar we

hebben tijd zat, al merk ik daar nooit wat van. Uiteindelijk zit alles op z’n plek en dan als allerlaatste de handdoek haakjes, wc-rol houder, hendel van de handpomp, handdoekrekje en nog wat van dat soort dingen ophangen.

 

Klaar! Alleen nog even aanvegen en schoon maken, maar dat is afdeling Houkje. ‘Ooh, zo gebeurd’ zegt ze, ‘in de tijd dat jij dat schrijft, ben ik al klaar. Zie maar, alles glimt en blinkt weer’.