Almerimar - deel 2

10 december 2019 - 4 februari 2020

Uitstapjes en wandelingen.

In december en januari maken we een aantal uitstapjes. Met Frits en Marleen gaan we 12 december naar Laujar de Andarax. Een mooi dorpje in de bergen. Met wandelroutes door het dorp. De richting staat aangegeven in tegels, midden op de weg. En er is een prachtige mirador (uitzichtpunt) met uitzicht over het dal.

14 december is er in het theater in El Ejido de musical Queen. We gaan er naar toe met Mats en Eva. We zijn er ruim een half uur van tevoren en willen er eerst wat drinken. Maar daar is geen mogelijkheid voor. Heel anders dan in de theaters in Nederland. Het is leuk om iedereen te zien binnenkomen. Het publiek is heel divers, van oud tot jong. Achter ons zitten 2 tieners, die alles meezingen. Ze hebben een groot plakkaat bij zich met van alles er op geschreven, o.a. ‘we love Queen’. Maar als de zanger door de zaal loopt zijn ze net even weg. Gelukkig voor hen komt hij later nog een keer terug. En aan het einde van de avond bieden ze hem het plakkaat aan. We genieten van de goed gebrachte nummers van Queen. En het is te merken dat het hele publiek geniet. Er wordt volop mee gezongen en bewogen. Al met al een bijzondere avond.

De volgende dag gaan we met de zondag-wandel-groep met 4 auto’s de bergen in naar Padules. Een hele mooie wandeling met veel omhoog en naar beneden lopen. Het komt behoorlijk op de beenspieren aan. We komen bij een riviertje, waar nu water in staat, maar waar je meestal doorheen kunt lopen. Een aantal van de groep denken dat we door het water heen moeten en doen hun schoenen uit. Wij blijven staan kijken naar de soms halsbrekende toeren die ze uithalen. Uiteindelijk gaan we via een ander pad verder. We genieten heel erg van dit soort wandelingen.

Een paar dagen laten gaan we met 2 auto’s naar Guadix. Wij rijden mee met Mats en Eva. En Frits en Marleen rijden met Wouter, Paula en Fria mee. Guadix is een dorp hoog in bergen, waar een wijk is met grotwoningen. Heel bijzonder. De huizen hebben een muur met een deur en een raam. De rest van het huis is onder de grond, in de berg. Je ziet schoorstenen in het gras. We lopen er genietend rond. En lunchen op de Mirador, een mooi uitzichtpunt. Van daar uit is het hele dorp goed zichtbaar. Ook de kathedraal, die we bezichtigd hebben. Met de toren, van waaruit je ook al een prachtig uitzicht had.

Van 20 december tot 8 januari gaan we naar Nederland. Als we met de huurauto onderweg zijn naar Malaga regent het en het stormt. Gelukkig houden Wouter en Paula een oogje op de boot. We krijgen een dag later foto’s dat de loopplank omhoog gewaaid is en een gat in het net gemaakt heeft.

In Nederland hebben we een druk programma. Met bezoek aan onze kinderen, familie en vrienden. Heel gezellig om iedereen even weer te zien en te spreken. We hebben het geluk dat we overnachtingsmogelijkheden hebben gevonden, die bij ons passen: in Lauwersoog op de Störtebecker en in Stadskanaal op ons voormalig woonschip ‘Noordewind’. Bij onze vrienden in Tholen kunnen we op hun boot slapen omdat die voor het huis ligt.

Op Schiphol hebben we een auto gehuurd, een Toyota Aygo. Als we een eindje op weg zijn zien we, dat de tank maar half vol is. We nemen telefonisch contact op met de verhuurder en mailen daarna een foto van de tankstand. We spreken per email af, dat we de auto ook weer met een halfvolle tank mogen inleveren. En zo gebeurt het ook.

Vanaf het vliegveld van Malaga gaan we met een huurauto terug naar Wahoo in Almerimar. We genieten extra van het mooie weer en het aangename klimaat in zuid Spanje nu we in Nederland geweest zijn. Zondag 12 januari wandelen we bij Las Negras. Een hele mooie wandeling deels langs de zee. We nuttigen de meegebrachte lunch op een rots, met uitzicht over zee. Na afloop zijn alle restaurants vol, dus we rijden terug naar Almerimar. Wat drinken en tapas doen we met Wouter en Paula op de Wahoo. Omdat het elke zondag weer lastig is om met een groep een plekje te vinden in een restaurant spreken we af, dat we in het vervolg vrijdags gaan wandelen. De volgende wandeling is dus op vrijdag. Bij Mecina Bombaron, een dorpje hoog in de bergen. Het is een samenvoeging van 2 wandelroutes. Het tussenstuk is heel erg steil en er is niet echt een pad. Het lukt iedereen met veel moeite om boven te komen en daarna is het weer genieten. De omgeving is prachtig! En na afloop zitten we op een terras in Mecina Bombaron voor een drankje en tapas. De volgende 2 wandelingen zijn bij Fondón en naar de hippies bij Cala de San Pedro. Daar lopen we naar toe vanaf Las Negras. De hippies wonen er in primitieve onderkomens. Je kunt er alleen lopend naar toe. Halverwege is een parkeerplaats, waar wat auto’s staan.

Bezoek

Zaterdag 12 januari krijgen we Pierre en Immie op bezoek. Hun zeilboot ligt in de haven van Cartagena en ze komen met hun eigen auto naar Almerimar. We kunnen hun lopend wat van de omgeving van Almerimar laten zien. We hebben hen in mei in Nederland een paar keer ontmoet en hebben elkaars boten onderweg gevolgd via de AIS. Nu kunnen we wat verhalen vertellen over hoe we onze reis naar de middellandse zee ervaren hebben. 2 weken later brengen we een tegenbezoek aan hen in Cartagena. De reis met de huurauto er naar toe is al mooi. Heel andere landschappen dan in Andalusië, waar Almerimar toe behoort. We verkennen met hen de havens en een stukje van het centrum van de stad. Erg mooi, met een kasteel, een amfitheater, gevels die gestut worden en wachten tot er weer iets achter gebouwd wordt.

25 januari wordt ‘Burns night’ gevierd, een schots feest, ter nagedachtenis aan de dichter Robert Burns. In Almerimar is dat feest bij restaurant ‘El Espigon’. We gaan daar naar toe samen met Wouter en Paula en Janny. Paula heeft 4 schotse kilts genaaid, zodat we er ‘in stijl’ naar toe kunnen. Achteraf kregen we nog een prijs voor ‘meest origineel gekleed stel’, een fles drank.

Van eind januari tot begin februari komen Peter en Jannie een kleine week bij ons. We hebben het erg gezellig. Doen jeu de boules met Wouter en Paula en hun gast Janny. Samen gaan we ook met 2 auto’s de bergrit doen, 50 km over onverharde wegen, tot 1750 m hoogte. Met hele mooie uitzichten. En plotseling een rij rupsen, die in polonaise de weg oversteken. We wachten netjes tot ze ver genoeg aan de kant zijn. Zie ook de blog van januari van de Safari.

Samen gaan we naar Tabernas en zien bij Mini Hollywood vanaf de buitenkant van het terrein een wild west show. Daarna gaan we naar de kasteel ruïne. Die staat behoorlijk hoog en om daar met Janny in de rolstoel te komen is lastig. Henk heeft er iets op bedacht. Hij fungeert als ‘paard’ en trekt met een lijn de rolstoel. Peter en Jannie trekken mee. En Wouter en Paula duwen. Houkje filmt het. De laatste dag van hun bezoek is het eindelijk echt zonnig en warm weer. We genieten ervan op Wahoo en wandelend langs de haven en de boulevard van Almerimar.

Almerimar en  omgeving

Als we in de kuip zitten spotten we geregeld een ijsvogeltje. Het is alleen moeilijk hem goed op de foto te krijgen. Daarvoor moet je een zoomlens hebben.

Aan de oostkant van Almerimar is een natural park met een meer, waar flamingo’s zitten. We zijn er al een paar keer naar toe gelopen. En met Wouter en Paula zelfs een keer om het hele meer heen gelopen. Het was erg lastig om een pad te vinden dat richting de kassen loopt. Zodat we langs de kassen weer terug konden.

1 keer zijn we op stepjes langs de boulevard naar het westen gegaan. Het eerste stuk was een mooi egaal fietspad. Dat opeens over ging in een hobbelig asfalt pad. Dan maar verder via de boulevard, waar ook gewandeld wordt. Toch bevalt lopen in een flink tempo ons beter dan steppen.

We hebben hier de mogelijkheid om via internet bestellingen te doen en dat in het havenkantoor te laten bezorgen. Daar maken we graag gebruik van. Zo hebben we vanuit Nederland een pakket op laten sturen door CBN. We hadden 8 kilo teveel ruimbagage en bijbetalen zou veel duurder zijn dan een pakket op laten sturen.

Een week lang lag er een Spaans galjoen in de haven, die je kon bezichtigen. Alleen de buitenkant van El Galeon vonden we al mooi. We zijn er niet in geweest.

Vrijdagavond vanaf 7 uur was er ‘yachties get together’ in Mario’s. Daar ontmoetten we bootbewoners van allerlei nationaliteiten onder het genot van een drankje en tapas. Die avond kookten we niet.

Klusjes

In deze periode heeft Henk 2 laden gemaakt in het keukenfront. Onder de inductie kookplaat is daar voor voldoende ruimte. Hij gebruikt 2 houten bakjes van de Bauhaus, waar van de bovenkant een stukje af moest.

Ook heeft hij de loopplank en het net gerepareerd. En de loopplank beter bevestigd, zodat hij niet weer omhoog kan waaien.