Van St.Annaland naar Oostende

18 mei 2019 - 22 mei 2019

Zaterdagochtend 18 mei om half 8 gaat de wekker. Philip moet naar de wal gebracht worden. En wij doen meteen boodschappen bij de Jumbo, vlakbij de haven. Blikken bier stouwen we in de rugtas, maar dat was niet zo’n goed idee, want terug op de Wahoo blijken er 2 kapot te zijn gegaan. Het bier loopt in straaltjes uit de rugtas. We hebben ook wat lekkers meegenomen voor bij de koffie. Want het is vandaag Henk z’n 60e verjaardag.

Om 11 uur nemen we afscheid. De Zazoe heeft een afspraak in Goese Sas en wij willen naar Veere. Er is bijna geen wind. We hijsen het grootzeil, waar nog een rif in zit, en rollen de grote genua uit. We hebben stroom mee en komen toch verder, al gaat het langzaam. Af en toe een stukje motoren tegen die wind in, die van noordoost naar noordwest is gedraaid. We kiezen voor het brabants vaarwater, omdat dat het beste bezeild is. Om 4 uur zijn we voor de Zandkreeksluis en kunnen er vlot door. Na de sluis is het meeste bezeild met de grote genua. Om half 7 ankeren we zuid van de Mosselplaat, tegenover de stadhaven van Veere. Vandaag 27,5 mijl gevaren.

Onderweg hadden we telefonisch contact met Marijke, die vandaag ook jarig is. Toevallig zijn ze net vandaag verhuisd naar hun nieuwe huis in Veere en worden we uitgenodigd om mee te eten. Een heerlijke chinese maaltijd. We krijgen een rondleiding door hun mooie geavanceerde grote huis, met tuin en steiger aan het water. Als we met Marijke teruglopen naar de bijboot in de stadshaven worden de jarigen via Facetime toegezongen door Ketan, Nicolette, Nathan en Samuel.

Zondag 19 mei hebben we een rustdag. Houkje heeft via de app ‘kerkdienst gemist’ de belijdenisdienst van de gkv in Leens gevolgd. Het is een erg grijze dag met regen en wind. ’s Middags komt de zon erdoor. We gaan weer met de bijboot naar de stadshaven. En maken een wandeling rond Veere. Het is een mooi vestingstadje. We trakteren onszelf op 2 bolletjes italiaans ijs. Lekker romig. Bijna net zo lekker als bij Gio’s op Bonaire.

Maandag 20 mei staat de wekker op 8 uur. We willen vandaag naar de Belgische kust. We vertrekken om 9 uur naar de sluis. We mogen vanwege onze breedte in de grote sluis. Deze heeft damwanden, lastig om tegen aan af te meren. Maar voorin de sluis zijn houten balken met bolders, waarvan de achterste er uit getrokken is. Er blijven nog 2 over om aan vast te maken. Tegen half 11 meren we af bij Jos Boone. Om GTL te tanken, 145 liter in 2 tanks. Hier ruilen we de kapotte Raymarine afstandsbediening van de stuurautomaat om, zoals afgesproken was. Om boodschappen te doen kunnen we 100 meter verderop afmeren aan een wachtsteiger, waar je 2 uur mag liggen. Het is 1,5 km lopen naar een grote AH supermarkt. En daarna op zoek naar een PostNL brievenbus, die bij navraag bij het station hangt. Tegen half 1 vertrekken we naar de stationsbrug. Daar begint om 12.37 uur de ‘blauwe golf’: 5 bruggen tot Vlissingen, die vlot draaien. Dat gaat in ons geval niet helemaal op. De Sloebrug zou draaien, het licht stond al op rood-groen, maar gaat weer op rood omdat er een ambulance met sirene en zwaailichten over de brug moet. Daarna moeten we wachten op beroepsvaart, waarmee we door de volgende bruggen kunnen. Met hetzelfde schip worden we ook geschut in de sluis naar de Westerschelde. Om half 3 komen we de sluis uit. We hijsen het grootzeil met 1 rif erin en rollen de fok uit. Het is aan de wind richting Zeebrugge, windkracht is 4 Bf. We komen veel grote schepen tegen. Voor Zeebrugge steken we de geul over, ruim voor 3 grote schepen langs. Om kwart voor 8 meren we af in de jachthaven van Oostende. Na een tocht van 46 mijl.

De volgende dag, 21 mei, blijven we in Oostende. ’s Middags gaan we met het pontje naar de overkant en lopen het hele havengebied rond en terug naar Wahoo. Bij de vishal kopen we een kilo ongepelde garnalen, hebben we wat te doen. Het pellen is even werk, maar de garnalen zijn heerlijk.

De Jantje met aan boord Marten en Iddie komt vanaf Scheveningen naar Oostende en die hopen we ’s avonds te ontmoeten. Maar vanwege hele vervelende golven op de Noordzee kiezen ze voor een omweg binnendoor. En komen pas woensdag naar Oostende. Jammer, nu kunnen we niet gezamenlijk een halve kip van ’t spit met brood voor € 7,40 eten bij Taverne Koekoek. Een begrip in Oostende. Het is al vanaf 1986 het enige gerecht op het menu.