Van Amsterdam naar St.Annaland

Door Houkje

14 mei 2019 - 17 mei 2019

Het telefonisch overleg de volgende ochtend met ASA resulteert in het feit, dat we vandaag op zee de watermaker aan zetten en kijken wat er gebeurt.

Na dit telefoontje gaan we met de pont het IJ over. Daarna een half uur lopen naar een winkel, waar ze weerstandjes verkopen. We hebben 1 nodig maar kopen er vier van € 0,10 per stuk. Daar betalen we € 0,80 voor, omdat we € 0,40 wel erg weinig vinden. Daarna lopen we langs een andere weg naar het centraal station en stappen daar weer op de pont naar de NDSM pier. Zo hebben we onze beweging voor vandaag wel weer gehad.

We vertrekken dinsdagmiddag 14 mei richting het westen. Buiten de pieren van IJmuiden hijsen we het grootzeil met 1 rif erin en rollen de fok uit. Met een mooie bakstagwind uit het noorden zeilen we in no time naar Scheveningen. Daar komt zus Ayla ons opzoeken. Met haar gaan we naar de pizzeria bij de haven. Henk wil daar graag nog een keer ‘spaghetti frutti di mare’ eten. Dat was daar in januari heel erg lekker. En hij heeft niets teveel gezegd, ik vind het ook erg lekker.

Woensdag 15 mei blijven we eerst in Scheveningen. En komen 3 keer bij Vrolijk Watersport in de winkel. De 1e keer om de Raymarine afstandsbediening van de stuurautomaat, die het niet doet, in te leveren. Helaas hebben ze niet een nieuwe liggen. Na wat bellen en overleg blijkt, dat Jos Boone in Middelburg er nog wel eentje heeft. Omdat we toch van plan zijn via Zeeland te varen spreken we af, dat we de afstandsbediening in Middelburg omruilen. We proberen de Navionics kaart te updaten en komen er achter, dat we het verkeerde formaat (compact flash) kaartje hebben. Het moet een micro SD kaart zijn. De leverancier gebeld en het probleem uitgelegd. Omdat we onderweg zijn én in Scheveningen raadt hij ons aan, om bij Vrolijk te proberen het kaartje om te ruilen. Dat lukt. Maar dan: het updaten van de kaart gaat via 4G wel 4 uren duren. Vrolijk gebeld en zij kunnen het binnen een half uur. Dus voor de 3e keer naar Vrolijk. We blijven er vrolijk bij!

Toch gaan we deze woensdag om 3 uur nog vertrekken. Met als doel Stellendam. Grootzeil op met nog steeds 1 rif erin en fok uitgerold. Alweer een bakstagwind uit het noorden. Bij het oversteken van de Maasmond is het ineens druk met grote schepen van en naar Rotterdam. Goed opletten dus. We hoeven niet uitwijken. In het Slijkgat naar Stellendam hebben we stroom tegen. De banken vallen droog, wat een mooi gezicht is. Het laatste stuk naar de sluis gaat het zo langzaam, dat we de zeilen opruimen en op de motor verder gaan. Voor de sluis, aan de andere kant van de steiger, ligt de Primadonna. We maken een praatje met Pierre en Immie terwijl de sluis voor ons gereed gemaakt wordt.

Na de sluis koersen we naar de noordkant van het Haringvliet om te ankeren. Helaas krabt het anker. Daarom maken we vast aan 1 van de meerboeien, die daar liggen.

Donderdagmorgen 16 mei doen we eerst wat huishoudelijke klusjes. Om 11 uur maken we los van de meerboei en gaan zeilen. Het is aan de wind en niet bezeild. De stukjes die we moeten kruisen rollen we de fok in en motoren we. Om 13 uur zien we de Haringvlietbrug open gaan. We roepen de brug op via de buitenmarifoon, kanaal 20. Geen antwoord. Dan maar de handmarifoon gebruiken, nu krijgen we wel antwoord: de volgende brugopening is om 14.30 uur. Dat wordt een uur wachten. Henk haalt intussen een koppeling bij de marifoon binnen er tussenuit. Later bij  het oproepen van de Volkeraksluis met de buitenmarifoon blijkt, dat hij het weer goed doet. We geven door dat we een catamaran zijn met een breedte van 7,7 meter. We mogen in de grote sluis voor de beroepsvaart, omdat de jachtensluis te smal voor ons is. We moeten wachten aan het remmingwerk aan bakboord tot we worden opgeroepen. Daarna mogen we in de stuurboord sluis. Samen met een binnenvaartschip. Na de sluis rollen we de grote genua uit en zeilen tot de Krammersluis. Ook daar mogen we in de grote sluis, maar eerst moeten we wachten aan het remmingwerk aan stuurboord. Na een uur kunnen we in de stuurboordsluis, samen met hetzelfde binnenvaartschip als in de Volkeraksluis. Die maakte na de Volkeraksluis wat vreemde manoeuvres en ging daarna tegen de palen aan bakboord liggen. Na de Krammersluis kunnen we weer zeilen met de grote genua. We komen langs een bekende duikplek genaamd ‘Zijpe’. Geen duikers te zien. We zeilen de Krabberskreek in tot bij de meerboeien tegenover de jachthaven van Sint Annaland. Aan boei SA2 maken we vast. Het is dan kwart voor 8 en we zijn 32 mijl verder.

Vrijdag 17 mei is een ‘doedag’. Houkje doet het jaarwerk van de BV en Henk ruimt de doos met gebruiksaanwijzingen op, door te downloaden van internet of te scannen. ’s Avonds rond 7 uur komt de Zazoe met onze vrienden Ad en Scarlet naast ons, vanuit de haven van Sint Annaland. En een uur later pikken we Philip met de bijboot op van het strand. Scarlet heeft een mexicaanse ovenschotel gemaakt, heerlijk! Het wordt een heel gezellige avond, als vanouds. En het wordt laat…