Over ons

Wij zijn Henk en Houkje. In ons werkzame leven was Henk hoofd automatisering en Houkje assistent accountant/boekhouder. In 2018 zijn we gestopt met werken. We houden van de zee, van zeilen en van mooi weer. Daarom hebben we er voor gekozen om te gaan zeilen naar warmere oorden.

Onze boten

Van 1992 tot 1999 hebben we met ons gezin, bestaande uit 3 dochters en 1 zoon, gezeild op de ‘Bonaparte’, een Beneteau Evasion 32. Een motorzeiler met veel ruimte, die goed zeilde. We gingen er mee naar het IJsselmeer, de Waddeneilanden, Duitsland, Denemarken en Noorwegen.

Daarna zochten we een boot met meer comfort, minder diepgang en meer snelheid. Na een bezoek aan de Hiswa in 1999 en een geweldige proefvaart op de Oosterschelde in het prototype van de Trimax waren we verkocht. 1 januari 2000 hebben we de nummer 1 van de Trimax 1050 besteld. Door allerlei omstandigheden duurde het tot november 2002 voor we de ‘RoadRunner’ konden ophalen uit Scheveningen. In de tussentijd hebben we een New Classic 700 gehad met heel weinig diepgang, ideaal voor de wadden.

Tot 29 april 2007 hebben we met de RoadRunner heerlijk gezeild, naar Noorwegen, Denemarken, Zweden en de Nederlandse en Duitse Waddeneilanden. Toen kregen we bij Terschelling een aanvaring. En was de boot bijna total loss. Hij is herbouwd met gebruik van de onderdelen, die nog goed waren. Door een serie vervelende omstandigheden duurde het tot april 2010 voor de RoadRunner te water gelaten werd. Daarna hebben we er tot juni 2017 veel mooie zeiltochten mee gemaakt. Vrijwel elk weekend waren we op het water. In 2008 hebben we ons huis in Leens te koop gezet en een varend woonschip gekocht, de Noordewind II, met een vaste ligplaats in Groningen. Ook met de Noordewind hebben we veel gevaren. ’s Zomers naar het Lauwersmeer in Groningen en in de kerstvakantie naar Schiermonnikoog.

In oktober 2015 zeilden we een weekje mee met onze vrienden Wouter & Paula op de Safari. Van Malta naar Sicilië. Mooi zeilgebied, lekker warm. Toen is het plan geboren om te gaan zeilen als we gestopt zijn met werken. Het liefst op een catamaran, omdat dat praktischer is dan op een trimaran. Vooral vanwege het verschil in leefruimte.

We zetten de ‘RoadRunner’ en de ‘Noordewind II’ te koop en gingen op zoek naar een geschikte catamaran. In mei 2017 vonden we via internet de ‘Wahoo’, een Soubise Freydis 46, te koop in de buurt van Kopenhagen. Ze had 9 jaren op de wal gestaan. Na 2 inspecties door ons is de koop gesloten. Inclusief nieuwe motoren, nieuwe zeilen en nieuwe apparatuur. Voordat we er mee naar Nederland konden varen moesten eerst de motoren ingebouwd en de zeilen er op gemaakt worden. En er waren nog heel veel kleinere klusjes te doen. We hebben er 2 weken van onze vakantie aan besteed en zijn daarna nog 5 keer een lang weekend naar Denemarken gereden. In september 2017 zijn we met Wahoo naar Lauwersoog gevaren.

Vanaf januari 2018 zijn we begonnen met een grote refit. De hele boot is aan de buitenkant gestript. Daarvoor moesten binnen alle plafondplaten gedemonteerd worden. Schuren, plamuren en spuiten hebben we laten doen. Van het onderwaterschip zijn alle lagen antifouling af gekrabd. Daarna is er coppercoat op aangebracht, wat voor de komende 10 jaren voldoende aangroei werend moet zijn. Het plexiglas van de raam- en dekluiken hebben we laten vernieuwen. Achter op de boot hebben we een geanodiseerd aluminium frame laten maken voor de 4 grote zonnepanelen, radar, windmolens en windmeter. En een frame voor ondersteuning van het achter platform, dat tevens dient als davits voor de bijboot. In de zomer van 2018 hebben we proefgevaren naar de Oostzee. In het najaar hebben we een frame laten maken voor een bimini boven de kuip. Ook de bimini hebben we laten maken en tevens een wintertent, die de kuip afsluit. Daardoor hadden we in de winter een kluswerkplaats. Met ruimte voor een workmate en opslag van materialen. Want er is binnen ook het een en ander verbouwd.

De voorpunt aan stuurboord is helemaal leeg gehaald. De 2 stapelbedden zijn verwijderd. De wandbekleding is verwijderd. De lijm laag die achterbleef is er af gekrabd. In het deel van het onderste bed is een vrieskist gemaakt. De ruimte rondom is opgevuld met stukken schuim en vloeibaar schuim als isolatie. Achter de vrieskist is opslagruimte overgebleven. In de ruimte voor de vrieskist en onder het dekluik is een douche gemaakt. Er is plaats gemaakt voor een compacte wasmachine. Planken bevestigd aan de wand voor extra bergruimte. In de toiletruimte aan stuurboord is een nieuwe vloer en nieuwe wastafel gemaakt. De vloeren van de keuken en de doorloop van de kajuit zijn vernieuwd en voorzien van een bedekking met kunststof teak.

Toen we vertrokken in mei 2019 was de klussenlijst nog niet af. En ondertussen is er nog van alles bij gekomen. Goed om ons in de winter mee bezig te houden.