Nieuwe dieseltank

Door Henk

Winter 2022 op 2023

Waarom een nieuwe tank?
We hebben ons al 5 jaar gered met de twee tanks van 80 liter plus 100 liter op reserve in jerrycans. Dus een echte noodzaak was er niet om nieuwe tanks te maken. Toch waren er een paar redenen, die samen aanleiding gaven om toch te kiezen voor nieuwe tanks:
a. Grotere tanks maakt ons minder afhankelijk van de wal.
b. Grotere tanks biedt de mogelijkheid om daar te tanken waar de diesel goedkoop is.
c. Meerdere bezoekers hebben opgemerkt dat het in de gastenkamer naar diesel ruikt.
d. De niveau meting werkt niet en moet worden vernieuwd.
e. We hebben een aantal keren problemen gehad met verstopte leidingen doordat stukken deels opgelost rubber in de leidingen zijn gezogen.

Voorbereiding.
Toen we eenmaal hadden besloten nieuwe tanks te bouwen begon het proces van het nadenken over hoe en wat.
–    Wanneer de tank aan bakboord en wanneer de tank aan stuurboord maken? Daar zijn we snel uit. Het kost toch waarschijnlijk aardig wat tijd om zo’n tank te bouwen en beide kanten gelijktijdig aanpakken zien we niet zitten en daarom besluiten we om deze winter de tank aan bakboord te vernieuwen en de stuurboordkant tot de volgende winter te laten wachten. Maar we willen wel alle benodigde spulletjes gelijk voor beide kanten bestellen.
–    Hoe groot? De bestaande tank van 80 liter aan bakboord staat in een ruimte die voorzien kan worden van een deksel en nog een eindschot en dat zou dan een tank van 200 tot 250 liter opleveren. Dat lijkt ons wel genoeg.
–    Welke appendages opnieuw gebruiken? Na enig overleg met mezelf besluit ik simpelweg alles te vernieuwen. Allen de 8mm koperbuis kan wel zoveel mogelijk worden hergebruikt.
–    Waar moet de diesel worden aangezogen? Vaak wordt de aanzuigleiding zo gemonteerd dat de diesel niet van de bodem maar van een centimeter of 4 van de bodem wordt aangezogen. Maar omdat wij goede en grote filters hebben met waterafscheiders besluit ik om de diesel helemaal van de bodem aan te zuigen. En dan vanuit een rvs-pannensponsje, die ik onderaan de aanzuigleiding bevestig om eventueel aanwezige grove rommel tegen te houden.
–    Waar moeten alle aansluitingen? De aanvoer en retourleidingen komen helemaal aan de buitenkant omdat het diesel grof filter in de machinekamer ook aan de buitenkant zit. Die waren van 8mm koper en zullen nu ook weer van 8mm zacht koper zijn. Via haakse schotdoorvoeren gaan ze de tank in. De retourleiding eindigt direct onder de bovenplaat van de tank en de aanzuigleiding gaat met 8mm zacht koper door naar het aller diepste punt.
De ontluchting moet zo hoog mogelijk in de tank. Hiervoor bestellen we TrueDesign huiddoorvoeren die in de bovenplaat van de tanks zullen worden gelamineerd.
Ook voor de aanvoer van diesel gebruiken we TrueDesign huiddoorvoeren en ook deze lamineren we vast maar dan in het onder een hoek van 450 staande eindschot. Dat komt keurig uit voor de route van de slang.
De aanzuigleiding voor de kachel komt achter aan de binnenkant omdat in die hoek de dieselleiding naar de kachel zit.
Voor de doorvoer van de kabel voor het meten van het tankniveau heb ik 2 6mm kabeldoorvoeren in gedachten. Eén aan de bovenkant en één aan de onderkant van de bovenplaat en dan naar elkaar toetrekken met dunne boutjes. Het gat hiervoor kan overal en plan ik vlak bij de aanvoer voor de kachel en de ontluchting.
Rest nog het inspectiedeksel. Om goed alle hoeken te kunnen bereiken komt deze zoveel mogelijk in het midden. Dat komt mooi uit want boven de tank zit een legkast en de bodemplaat van deze kast is multiplex van 20mm dik, waarin een ovaal gat zit waar in vroegere tijden een wasbakje heeft gezeten. Dus dat vervelende gat komt nu mooi van pas.
–    Welk inspectiedeksel? Na enig zoeken op internet vind ik een inspectiedeksel van Vetus met een opening van 120mm als je het deksel eraf haalt. Het is ook redelijk gemakkelijk om ook de inbouwrand te verwijderen en dan heb je een gat van 160mm. Dat is in ieder geval groot genoeg. Er zijn twee rubberen afdichtingen bij. De ene voor inbouw in plaat met een dikte van 1,5-4mm en de andere voor een dikte van 4-10mm. Onze plaat zal worden opgebouwd uit een schuimplaat van 10mm en laminaat aan beide zijden. In totaal zo’n 13mm. Na bestudering van het klemsysteem denk ik dat het moet lukken ondanks dat de plaat te dik is. Voor de zekerheid bestel ik hiervan toch slechts eentje want goedkoop zijn ze niet.
–    Slingerschotten? Op internet zoek ik informatie over slingerschotten. Gebaseerd op de opgedane kennis denk ik niet dat slingerschotten nodig zijn maar toch wil ik het zo doen dat ik later alsnog gemakkelijk slingerschotten erin kan zetten.

Bestellen.
En dan begint het bestellen. Ik maak een lijst van alles wat ik wil hebben met voor elk onderdeel een verwijzing naar een webwinkel, die het kan leveren. Vanaf dat punt neemt Houkje het van mij over een zoekt de goedkoopste webwinkel waarbij ze rekening houdt met de verzendkosten. En ze bestelt alles en laat het naar CBN Labsuppliers in Drachten sturen. Daar gaan we alles, zodra we in Nederland zijn, in dozen pakken en versturen naar Sicilië. Zodra we terug zijn uit Nederland gaan we aan de slag.

Verwijderen oude tank.
Tussen de machinekamer en de achterste slaapkamer zit een ruimte waarvan het bovenste deel wordt gebruikt als een kast met 3 legplanken en het onderste deel om ruimte te bieden aan een losse plastic tank van 80 liter. Om deze losse tank te verwijderen moet eerst de kast met legplanken worden verwijderd. Dat is een kwestie van een aantal schroeven losdraaien en daarna alle panelen er een voor een uithalen. Dan de bodem van de kast. Hier zit een groot gat in voor een wasbak en een kleiner gat voor een kraan. Want inderdaad, hier heeft vroeger een wasbak met kraan gezeten voor de gasten. Deze plank verwijderen kost iets meer moeite omdat eerst een paar verlijmde sierlijstjes moeten worden verwijderd. Maar ook dat lukt uiteindelijk. Wel met een beetje schade maar ach, dat lossen we later wel weer op.
Nu de hele kast verwijderd is, is er ruimte om met de oude losse tank aan de slag te gaan. Alle aansluitingen worden van de tank losgemaakt en opgeruimd. Daarna is het een kwestie van tank optillen en door het gat van de kast te manoeuvreren. Dat gaat zonder problemen en even later ligt de tank in de kuip. Met nog zo’n 10 liter diesel erin. Maar even later zit dat via een trechter met fijne zeef in een jerrycan en kan de oude tank voorlopig in de trampoline van zijn/haar pensioen genieten. Want gooi nooit de oude schoenen weg voor de nieuwe goed passen. Bij het verwijderen van het restje diesel kwamen we grote en kleine stukken half opgelost rubber tegen. Dat was losgekomen van een pakking bij de doorvoeren van de leidingen. Met deze losse flodders rubbers waren de eerdere problemen met verstopte dieselleiding verklaard.

Nadenken.
De ruimte voor de nieuwe tank is nu schoon en dat geeft mogelijkheden om met wat latjes te bepalen hoe lang en hoe hoog de tank moet worden. Ik ga natuurlijk voor het maximale en een eerste berekening leert dat de nieuwe tank minstens 250 liter groot zal kunnen worden. Ook denk ik nog eens na over de plaatsen voor de 50mm slang voor het vullen, de 16mm slang voor het ontluchten, de 8mm diesel aanvoerleiding van de tank naar de motor, de 8mm diesel retourleiding van de motor naar de tank, de diesel aanvoerleiding van de tank naar de Eberspächer kachel, de doorvoer voor de kabel van de druksensor om het dieselniveau in de tank te meten en tot slot de plaats voor het inspectieluik.

Leidingen verplaatsen.
Op de plaats waar we de tank willen hebben lopen nog een paar leidingen. Deze verplaats ik tot buiten de nieuwe tank. Dit betreft de kabelboom en de aanvoer en retourleiding van de Eberspächer kachel voor de centrale verwarming. Deze klus loopt voorspoedig. Het meeste werk is het aftappen van het water uit de leidingen.

Bodem verwijderen.
Om ervoor te zorgen dat er in de tank een diepste punt komt, hebben we bij Poly Service een plaat schuim van 100x50x10cm gekocht. Deze wil ik doormidden snijden. Eén helft van 50x50x10 voor bakboord en de andere helft later voor stuurboord. De helft voor bakboord wil ik dan weer schuin doorzagen en dan de ene schuine helft aan de ene kant op de bodem van de tank en de andere schuine helft aan de andere kant, zodat de tank in het midden 10 centimeter dieper is dan aan de zijkanten. Terwijl ik daarover na zit te denken en zit te kijken bij de tankruimte hoe het allemaal zou moeten kom ik plotseling op het idee om de vlakke bodem, waarop de oude tank stond, eruit te halen. Dan kan de tank doorlopen tot helemaal onder in de romp en ontstaat er automatisch een diepste punt. Dit idee laat ik wat bezinken maar steeds weer blijken er alleen maar voordelen aan te zitten. Ook wordt de tank dan groter. Een ruwe schatting zegt dat we dan minstens 100 liter extra mee kunnen nemen.
Dus gat boren in de bodem en met de decoupeerzaag de bodem er ruwweg uitgezaagd. Dan met de Fein multitool alle overgebleven randen verwijderen. Het is even werk maar dan heb je ook wat. De ruimte onder de bodem is voor 90% gevuld met schuim. De overige 10% bestaat uit water. Dat is er blijkbaar ooit ingekomen en kon verder nergens heen. Het schuim eruit halen kost veel moeite, vooral omdat het gat nu iets meer dan een meter diep is en ik er niet zo goed bij kan. Maar ook deze uitdaging is na een uurtje ploeteren tot niets gereduceerd. Houkje brengt vier vuilniszakken schuim en doorweekte resten multiplex naar de vuilcontainers en dan is deze klus geklaard. Elektrisch kacheltje erin om alles te drogen en dan kan morgen het schuren beginnen. Of overmorgen. Of….

Alles schoonmaken en schuren.
De ruimte moet nu schoon worden gemaakt. En geschuurd. Dat is een vies karweitje. Ik begin met een lamellen schuurschijf op de haakse slijper voor het grove werk. Met gehoorbescherming en stofmasker en stofbril op en de stofzuiger op vol vermogen. Na een douchebeurt en een nachtje slapen het fijnere werk met de Fein. Heerlijk apparaat. Dan stofzuigen en ontvetten met Sint-Marc. Dit laatste is een klusje voor Houkje. En dan zijn we gereed voor de volgende stap.

Gaten dichtmaken.
Als ik niets doe zitten er straks in de nieuwe tank een aantal gaten Maar ik doe wel wat en maak dus al die gaten dicht. Grote gaten met multiplex  laatjes en kleinere gaten met epoxyfiller.

Bekleden met glas en epoxy.
De ruimte is reeds bekleed met meerdere lagen glasmat en polyester. Daarover doen wij nog eens in meerdere lagen ruim 1000 g/m2 glas en epoxy. Dat moet wel sterk genoeg worden.
Tevoren heb ik alle stukken glas op maat geknipt, opgerold, in een stukje closetrol gestoken om het bij elkaar te houden en gemerkt, zodat ik alles in de juiste volgorde kon pakken. Voor de hoeken knip ik een hele serie kleine stukjes uit de overgebleven stukken glasmat. Dan zijn we al die reststukjes ook mooi weer kwijt.
Behalve het deksel en het eindschot aan de binnenkant van de boot breng ik alle glasmat en epoxy in één keer aan. Nat in nat, laag na laag. Daar was ik wel een tijdje zoet mee. Maar lang nadat het ’s avonds donker was geworden, zat toch alle glasmat erin en was alles bedekt met een laag peel-ply. Nu minimaal een dag laten drogen.

Bouten voor eventuele slingerschotten.
Na meer dan een volle dag drogen ’s morgens vroeg uit bed eerst de peel-ply eraf trekken. Nog voor het ontbijt. Dat peel-ply trekken is altijd een leuk karweitje. Geen lampen aan, zo donker mogelijk en dan trekken. Door de statische elektriciteit ontstaat er blauw licht. Altijd weer leuk. De buitenste laag epoxy is samen met een vettige afscheiding in de peel-ply getrokken en dat alles trek je samen met de peel-ply weg en dan blijft een schone gladde buitenkant van de epoxy over. Dat voorkomt veel schoonmaak en schuurwerk.
Met 2 componenten Poly-Pox metaallijm lijm ik aan beide grote kanten 4 roestvrijstalen M8 bouten met de kop plat tegen de wand. Ik zorg ervoor dat de bouten exact tegenover elkaar komen zodat ik eventueel later met aluminium strips twee slingerschotten kan fabrieken in de tank via het inspectiedeksel. Ik hoop niet dat blijkt dat dit nodig is want simpel zal het niet zijn. We wagen het erop.
Als de epoxy metaallijm een dag uitgehard is schuur ik het materiaal rond de bouten een beetje vlak en rond en lamineer er met epoxy 5 lagen glasmat over. Die gaan vast nooit weer los.

Deksel maken.
Steeds als ik moest wachten tot het zaakje in de tank weer was uitgehard, werkte ik aan het deksel en het eindschot. Hiervoor hadden we in Nederland een paar stukken van 50x100cm en 1mm dik glasvezelpolyesterplaat gekocht. Met epoxyhars plakte ik een schuimplaat op een polyesterplaat, waarin ik vele gaten had geboord van 4mm. Worteldoek er overheen, alles in een plastic bouwafvalzak, dichtplakken en vacuümzuigen. Gewoon met onze dubbelwerkende pomp voor het opblazen en/of leegzuigen van de bijboot. Dat lukt uitstekend maar kost wel wat tijd want zeker gedurende het eerste uur moet je wel even aan de pomp blijven trekken.
Nadat de epoxyhars tussen de schuimplaat en de polyesterplaat uitgehard zijn lamineer ik 900 gr/m2 aan de andere zijde. Met peel-ply erover uiteraard. Dagje wachten en we zijn klaar voor de volgende stap.

Alle appendages voorbereiden.
In het eindschot, dat onder een hoek van ongeveer 450 scheef zal komen te staan, maak ik een gat voor een TrueDesign schotdoorvoer van 50mm. In de bovenplaat maak ik gaten voor aanvoer en retourleiding naar en van de motor, voor de aanzuigleiding van de dieselkachel, voor de kabeldoorvoer van de druksensor en voor een TrueDesign schotdoorvoer voor de 16mm ontluchtingsslang. Bij alle gaten verwijder ik schuim tussen de onderkant en bovenkant en smeer daarna alles weer dicht met epoxyfillet. Na uitharding van de filler de gaten opnieuw geboord. De beide TrueDesign huiddoorvoeren lijm ik er met epoxyhars in en de andere gaten maak ik netjes zodat hier later de appendages met polyurethaankit in gezet kunnen worden. Weer een stukje verder.

Kopse kant erin zetten.
Het eindschotje met de TrueDesign huiddoorvoer voor het vullen van de tank kan er nu in worden gezet. Eerst losjes op zijn plaats zetten met wat klodders epoxyfiller en als dat uitgehard is de naad aan beide kanten ruim voorzien van epoxyfiller en terwijl dit nog nat is stroken glasmat in 3 lagen er overheen gelamineerd. Peel-ply erover. Het begint al een beetje te lijken. Vooral als de peel-ply weer is verwijderd.

Steunen voor deksel.
Om het deksel erop te maken moeten er wat kunstgrepen uitgehaald worden. Want om alles aan de binnenkant via het gat voor het inspectiedeksel vast te lamineren en netjes af te werken is onbegonnen werk. Dus dat lamineren en afwerken moet ik tevoren doen. Daarvoor brengen we een stuk regenpijp van 90mm in stelling. Eerst zaag ik er twee stukjes van 10cm af en maak in beide stukjes een gaatje. Door het gaatje een dun touwtje zodat ik de stukjes op kan hangen. En dat doe ik ook. In de hoeken van één van beide lange bovenranden. Dan breng ik in de holte tussen de stukjes regenpijp en de zijwanden een hoopje verdikte epoxyfiller aan en druk dan het deksel erop en klem dit stevig vast met wat hulplatjes. Om te voorkomen dat het deksel vastplakt, had ik het deksel ruim voorzien van cellofaanplakband, waar de epoxy niet aan hecht. Ik span de touwtjes nog wat na om ervoor te zorgen dat de stukjes regenpijp goed in de hoek worden getrokken. Dan weer wachten tot het een beetje uitgehard is. Na uitharding verwijder ik de stukjes regenpijp en werk ik de mooi afgeronde stukjes filler nog een beetje bij. Dan bevestig ik een stuk regenpijp van 1 meter lang langs de lange kant in de eerder gemaakte holten. Nu niet met touwtjes maar met ondersteunende latten vanaf de bodem van de tank.  De uiteinden vallen precies in de voorgevormde stukje filler. De ruimte tussen pijp en wand vul ik weer met ruim epoxyfiller en klem vervolgens het deksel er weer stevig op. Zo doe ik ook de andere lange kant en de kopse kant aan de buitenkant van de boot. De andere kopse kant doe ik met een plankje omdat die kopse kant onder een hoek van 45 graden staat. Als alles weer uitgehard is lamineer ik er een aantal stroken glasvezel over en werk alles netjes af. De tank is nu klaar om het deksel er definitief op te lijmen.

Coaten.
Maar eerst alles coaten. Met als doel ervoor te zorgen dat de tank 100% vloeistof dicht wordt. Hiervoor breng ik 4 lagen PolyPox GT-625 aan op de binnenkant van de tank en de binnenkant van het deksel. Op de rand waar gelijmd moet worden breng ik nog geen coating aan.
Resultaat na 6 dagen is een mooi glimmende grijze tank.

Deksel erop.
Tijd om het deksel er definitief op te lijmen. Dat doe ik met PolyPox Lijm 700. Een prima epoxylijm. Lekker dik en dus uitermate geschikt voor dit doel. Rondom een mooie rups lijm aanbrengen en dan het deksel er weer stevig op klemmen met hulplatjes. Na uitharding de rand aan de bovenkant afwerken met filler en glasweefsel band voor de sterkte.

Binnenkant rand coaten.
Aan de binnenkant is uit de lijmnaad hier een daar een rups lijm geperst en hard geworden. Die had ik beter kunnen verwijderen toen deze nog een beetje zacht was. Nu wil het niet meer. Maar gelukkig ziet niemand het. Wel ga ik op goed geluk er nog drie keer overheen met een kwast coating. Ik kan niet zien of ik stukjes overgeslagen heb maar na 3 keer is de kans daarop klein.

Bovenkant verven.
De volgende stap is dat ik de buitenkant netjes afwerk en verf met licht grijze AwlGrip Yacht Coating. Beetje dure verf voor dit doel maar ik had het toch staan. En het glimt mooi. Helaas zie straks niemand het.

Alle appendages erop.
En dan kan ik alle appendages monteren. De huiddoorvoeren voor de dieselaanvoer en voor de ontluchting zijn al klaar en daar zet ik de slangen op. Dat is één. En dan de haakse schotdoorvoeren voor de aanvoer en retourleiding tussen tank en motor. Beetje kit ertussen. Moer los vast aan draaien en kit uit laten harden. De volgende dag de moeren nog een beetje vaster draaien en de koperen 8mm leidingen eraan zetten. Ook de kabeldoorvoeren voor de kabel voor de druksensor met kit erin gezet. Eentje aan de onderkant en eentje aan de bovenkant met boutjes en moertjes aan elkaar getrokken. Kabel erdoor en klaar. De dikke rubberen O-ringen in de kabel doorvoeren moeten zorgen voor de afdichting. De aanzuigleiding voor de kachel monteer ik ook maar sluit ik nog niet aan. Het is nog steeds zo koud dat af en toe de kachel aan moet. En de diesel zit voorlopig nog even in een losse jerrycan in de machinekamer.

Testen waterdichtheid.
Tijd om te testen. Ik vul de tank tot aan de rand met water. Zo laten we de tank een week staan. Er verdwijnt geen water en we zien nergens leksporen. Dik in orde. Met een bilge pompje en een 12V noodstroom batterijtje pomp ik alle water er weer uit. Via een slang door de diesel aanvoerleiding. Laatste restje met een spons en vervolgens weer een tijdje laten drogen. Dit proces een beetje versneld door er een verfstripper op een matig standje in te hangen.

Tankniveau meting problemen.
Terwijl voor het testen op waterdichtheid de nieuwe tank vol staat met water sluit ik de sensor aan op de CZone-SI (Signal Input) unit. Dit zijn twee draden, eentje voor de 24Volt stroomvoorziening voor de sensor en eentje voor het signaal van 4-20mA vanaf de sensor. De standaardkabel is net niet lang genoeg. Die verleng ik dus. Ik ben er een paar uur mee bezig. Het grootste deel van de tijd gaat zitten in het trekken van de kabel. Maar uiteindelijk is alles aangesloten maar helaas, geen signaal. Had ik dat maar eerder getest. Voordat we uit Nederland vertrokken had ik twee van die onderdompelbare druksensoren gekregen. Toen we ‘s winters in Almerimar (Spanje) lagen, heb ik eentje geïnstalleerd in de drinkwatertank en deze functioneert zonder enig probleem. Maar langzamerhand komt weer bij me boven dat ik toen ook al problemen had. Ik heb toen op een gegeven moment de ene sensor aan de kant gelegd en ben verdergegaan met de andere. Dat lukte. Ik heb het probleem toen geweten aan mijn onervarenheid met dit soort sensoren. Maar nu denk ik dat die eerste sensor gewoon stuk was en dat ik diezelfde kapotte sensor nu weer heb aangesloten. Dus op zoek naar een nieuwe sensor. Dezelfde sensor van Wika kost zo’n € 600,00. Dat is wel een beetje veel. Dus uren zoeken naar een andere. Uiteindelijk terecht gekomen bij een chinees exemplaar van DennisDeal in Nederland. Kost ‘slechts’ € 67,00 dus snel besteld. Dan blijkt dat ie vanuit China wordt geleverd. Als dat maar goed gaat. De tijd begint te dringen. En desnoods zonder tankniveau meter op stap. Maar het gaat goed en de nieuwe sensor wordt geïnstalleerd. En deze werkt zonder problemen.

Vullen met diesel.
We hadden nog een paar jerrycans met diesel en die gooien we er eerst in. Steeds als een jerrycan leeg is geef ik in CZone aan hoeveel liter er in de tank zit. Op deze manier bouwen we een callibratietabel op zodat CZone later weet dat een waarde van X milliampère van de druksensor op de bodem van de tank overeenkomt met Y liter diesel in de tank.  Met Marianna van de Australische zeilboot Anthem rijden we 2 keer naar een tankstation om diesel te halen. Ruim 100 liter per keer. En steeds na elke jerrycan de callibratietabel bijwerken. Een dag later gaan we nog twee keer met Arie van de Nederlandse Ocean Vagabond naar het tankstation. En dan zit er 350 liter diesel in de tank. Desnoods zou er nog minstens 20 liter bij kunnen. Maar 350 liter is meer dan voldoende. Inspectieluik goed dicht en varen maar.

Nabeschouwing.
–    Gewicht. De diesel niet meegerekend denk ik dat de nieuwe tank lichter in gewicht is dan de eerdere losse tank. Helemaal als je bedenkt dat onder de eerdere losse tank een vak zat waarin nogal wat water zat. Maar door de veel grotere inhoud is de nieuwe tank meestal wel zwaarder. Je zult niet altijd met volle tanks varen maar dat deed je eerder bij de oude ook niet. Wel is het zo dat we nu niet langer 110 liter diesel op reserve meenemen. Hooguit nog 20 liter.
–    Sterkte. Voor wat betreft de sterkte van de tank zie ik tot op heden, na 2 maanden varen, geen enkel teken van problemen. Achteraf denk ik wel dat ik de bouten voor de slingerschotten met elkaar had kunnen verbinden voor wat extra sterkte. Dat ga ik aan stuurboord zeker doen en misschien achteraf aan bakboord ook nog.
–    Slingerschotten. Slingerschotten hebben we tot nu toe niet gemist. We hebben nooit klotsende diesel in de tank gemerkt. Dus ik denk dat ze echt niet nodig zijn.
–    Geur. Ja, we hebben al 5 nachten aan bakboord gasten gehad en die hebben niet gezegd dat het naar diesel rook. Misschien durfden ze niets te zeggen? Vandaag krijgen we weer gasten aan bakboord. Afwachten.
–    Naar de pomp. Voorheen gingen we altijd met de bijboot naar de wal om te tanken bij een tankstation langs de weg. Veel goedkoper. Daarvoor hadden we een aantal jerrycans zodat we per keer ruim 100 liter mee konden nemen. Dat werkte uitstekend. Als we nu gaan tanken, moeten we heel vaak heen en weer. Bovendien hebben we straks niet meer zoveel jerrycans. We zullen dus naar een tankstation in de haven moeten. We hebben natuurlijk grotere tanks en hoeven niet zo vaak te tanken. Bovendien is het nu voordelig om aan het begin van het seizoen naar Malta te gaan om daar goedkoop alles vol te gooien.
–    Veel werk. Ja, het was wel veel werk. Soms maar eventjes per dag en dan weer wachten op het uitharden.
–    Epoxyfiller. De epoxyfiller maak ik zelf van epoxyhars en harder. Nadat het gemend is voeg ik GlassBubbles of KatoenVezel toe en versterk ik het doorgaans door er een ruime hoeveelheid afgeknipte glasvezels (Chopped Strands) door te roeren. Daardoor wordt de filler erg sterk.
–    Kosten: We hebben de volgende materialen gebruikt met bij benadering de kosten:

€   75,00    Vetus inspectiedeksel van 120mm.
€   67,00    DC24V 4-20mA onderdompelbare vloeistofniveaumeter 0-5m
€   19,00    0,25m2 schuimplaat 10 cm dik, drukvastheid 5 kg per cm², gewicht 80 kg per m³.
€   15,00     0,75m2 schuimplaat 10 mm dik, drukvastheid 1,5 kg per cm², gewicht 35 kg per m³.
€   15,00    0,75m2 polyesterplaat 1mm dik
€   50,00    2kg Poly-Pox GT625
€ 200,00    6kg Poly-Pox THV500 hars met 355 harder
€   46,00    1,5 kg Poly-Pox Lijm700 met 355 harder
€   50,00    8m2 biaxiaallegsel 300 gr/m² +45º/-45º
€   30,00    4m2 biaxiaallegsel 600 gr/m² +45º/-45º
€   12,00    15m2 peel-ply
€     6,00    500gram chopped strands 4,5mm
€   10,00    400gram katoenvezels
€   25,00    50mm TrueDesign huiddoorvoer
€   10,00    16mm TrueDesign huiddoorvoer
€   25,00    8mm haakse schotdoorvoer met knelkoppelingen (2 stuks)
€   18,00    6mm kabel schotdoorvoer (2 stuks)
€   50,00    50mm dieselbestendige slang
€   12,00    16mm dieselbestendige slang
€ 100,00    Allerlei klein materiaal
====================================================
€ 785,00    Totaal