Licata, november en december 2023

1 november 2023 - 31 december 2023

De eerste 2 dagen van november zijn we in Nederland. Voor de begrafenis van schoonzus Gerry, de vrouw van Henk z’n jongste broer. Verdrietig, maar goed om het als familie te delen.
Het is 2 november erg slecht weer, storm en regen. Niet erg om weer terug te gaan naar de Wahoo. Gelukkig vertrekt het vliegtuig naar Rome op tijd. We stappen daar over in het vliegtuig naar Catania. Vandaar kunnen we met de laatste bus naar Licata. Om half 3 ’s nachts zijn we weer op Wahoo.

Dan begint het ‘winterleven’.
We genieten van onze plek in de haven, aan het einde van steiger P2. Met vrij uitzicht naar het oosten en zuiden. We hebben 1 buurboot, maar de Deense eigenaren Jens en Majbritt zijn de hele winter afwezig. Ze kunnen via onze bakboord camera hun boot in de gaten houden.
De supermarkt is dichtbij, net buiten het terrein van de jachthaven. Heel gemakkelijk!
Dinsdag en vrijdag vanaf 6 uur is er ‘Happy Hour’ bij de Blue Sky bar en bij Letterario, aan de haven. Wij gaan het liefst naar de Blue Sky bar, omdat je daar goed buiten kunt zitten. En de pizzeria is er naast, waar we meestal een pizza bestellen, die we delen.
Zondagmiddag is er barbecue, iedereen neemt z’n eigen vlees of vis en drinken mee. En iets om te delen: een salade, cake, taart, hartig brood. Er zijn 2 ‘vaste’ barbecues. Voor de kooltjes en schoonmaakmiddelen betalen we elke keer € 0,50 per persoon.
We doen heel geregeld een paar standaard wandelingen, bijvoorbeeld tot het einde van de oostelijke pier, dat is heen en terug 4 kilometer. Of naar boven, langs het kasteel. En dan de eerste of tweede weg naar beneden, naar het strand. Langs het strand en de grote haven terug. Totaal 7 of 9 kilometer.
Het valt ons op, dat het veel schoner is in de stad en daarbuiten. Het afval, wat hier en daar op bulten en langs de weg lag, is opgeruimd.

Er is ook weer tijd om te klussen:
–    Spoelen en daarna ‘pickelen’ van de watermaker. Zodat hij langere tijd ‘stil’ kan blijven staan.
–    Olie en filters van beide motoren vervangen.
–    Nieuwe rvs ‘ellebogen’ achter het uitlaatspruitstuk/warmtewisselaar verwijderen om te kijken hoe het er van binnen uit ziet. Goed! Het oppervlak aan de binnenkant behandelt Henk met epoxy, voordat hij de ellebogen er weer aan zet. Daarna mag ik de motoren schoon maken met een sopje, een kwastje en een doek. Zien er weer spik en span uit.
–    Opgerolde genua naar beneden halen en in het net leggen.
–    Fok er af halen, inspecteren en opbergen in een zeilzak. Deze hijsen we boven op het achterste stuk van de giek. De huik past er nog over. Met extra clipjes onder aan de huik en daaraan banden onder het zeil door zit alles mooi strak.
–    Op een rustige dag doen we het grootzeil omhoog om te inspecteren. Er zit een scheur in een pocket van een zeillat. Die naai ik met de hand dicht. Daarna plakt Henk er een stuk zeiltape over. Verder ziet het zeil er erg goed uit.
–    De dieselkachel doet het niet. Het blijkt, dat het dieselniveau te laag is om diesel op te kunnen zuigen. Als de tank is bijgevuld vanuit een jerrycan is er geen probleem meer.
–    Lijnen wassen in een 20 liter zuurkoolvat met rood deksel. Er komt veel zand uit. Daarna zijn de lijnen aanmerkelijk helderder en zachter.
–    Henk maakt een materiaal bestellijst aan de hand van de winterklussenlijst. Ik mag de bestellingen doen. Als het kan kopen we het in Licata of laten we het in de haven bezorgen. Anders bestellen we in Nederland, zodat we het in december zelf op kunnen sturen.
–    Henk heeft al diverse keren met Teltonika gemaild omdat we steeds problemen hebben met de router. Op een ochtend bellen ze in via Teamviewer. We hebben een router met 2 sim poorten, waarvan 1 het al lang niet meer doet. Dat probleem wordt opgelost. Verder maken ze het apparaat sneller door scannen van omringende wifi stations uit te schakelen. Er lijken nog wat ‘foutjes’ in te zitten, die er uit gehaald zijn als Henk terug gaat naar ‘fabrieksinstellingen’ en daarna de nieuwe firmware installeert. Vanaf dat moment functioneert de router bijna altijd zonder problemen.
–    Henk maakt een nieuwe bridle van een oude, nog in goede staat verkerende, lijn.
–    Hij demonteert de kapotte dynamo. Hij heeft eerst nog wat testen gedaan nadat hij een nieuw zekering huis had gemonteerd. De dynamo blijft ‘dood’.

We nemen de kapotte dynamo mee in de ruimbagage naar Nederland. Om hem te laten repareren. Helaas lukt dat niet en bestellen we een nieuwe, die we mee terug nemen naar Licata.
We nemen ook de bimini mee naar Nederland, om alle stiksels opnieuw te laten doen door Rob van Zeilen. En er een paar nieuwe ritsen aan te laten zetten. De meeste stiksels zijn in 5 jaar vergaan in het zonlicht.

Vervelen doen we ons nooit.
Henk heeft aan boord genoeg te doen.
Ik doe mee aan Pilates (maandagochtend 9-10), Fitness (woensdagochtend 9-10), Knitting club (handwerkclubje) woensdagmiddag 2-4. Er is ook nog yoga (zaterdagochtend 9.30-10.30), maar dat bevalt me niet.

Op een zondagmiddag na de bbq zijn we uitgenodigd op de Witte Walvis bij Jan en Monique. Peter en Doris komen ook, maar iets later. Zodat Jan en Monique eerst de spelregels van het bordspel ‘sterren jagen’ uit kunnen leggen. Een heel leuk spel. We spelen het met 3 teams. Het is erg gezellig!
Jan en Monique zijn het enige andere Nederlandse stel in de haven. Vorige winter waren er veel meer Nederlanders. Nu zijn er veel Duitsers en Fransen. Maar ook Engelsen, Denen, Zweden, Luxemburgers, Oostenrijkers, Amerikanen, Canadezen. Veel van hen zijn er maar een klein deel van de winter. Toch blijven er genoeg live-aboards over om het gezellig te hebben.

We doen een bijzondere wandeling over het grote kerkhof, de Cimitero Marianello, dat tegen de berg op gebouwd is. Via trappen lopen we van beneden naar boven. We verbazen ons over de vele bloemen en gekleurde portretten. En de mooie uitzichten. Ook over de vele variaties. Zo’n heel ander kerkhof dan in Nederland.

Met Jan en Monique en Peter en Doris rijden we een half uurtje naar Parco Comunelli om daar te wandelen. Wij  zijn er al twee keer eerder geweest. Het blijft mooi, zowel in het bos als er net buiten. Op een boomstam of een steen, in de zon, genieten we van de meegebrachte lunch.

Vrijdagavond voordat we naar Nederland vertrekken zitten we bij de Blue Sky bar als er een processie voorbij komt vanwege ‘Maria’s onbevlekte ontvangenis’. We zitten eerste rang en genieten van de muziek.

Naar Nederland.
Een dag later zijn we ’s avonds om half 10 bij dochter Nicolette en schoonzoon Ketan in Amsterdam.
Zondagmiddag gaan we naar Alkmaar om kleinzoon Samuel de 3000 meter te zien schaatsen.
De dag ervoor heeft hij de 500 en 1500 meter gereden. Over het geheel is hij 12e geworden, voldoende om 13 en 14 januari mee te mogen doen met het Nederlands kampioenschap voor junioren.
Daarna gaan we naar onze andere dochter Titia, die ook in Amsterdam woont.
Vanaf Schiphol hebben we een auto gehuurd, zodat we gemakkelijk overal heen kunnen rijden.
In het noorden van het land hebben we de meeste dingen te doen. Eerst maandag de dynamo wegbrengen naar Next Generation Shipyards in Lauwersoog. Daarna de bimini naar Rob van Zeilen in Groningen.
Wat we daarna doen is een zoute haring scoren bij Vishandel Sontplein. Plus een portie kibbelingen. Heerlijk! Dat hebben we gemist, want dat koop je in Italië of Griekenland niet.
We overnachten op de Noordewind II in Stadskanaal. Onze voormalige woonboot, die bij de nieuwe eigenaren Aaldrik en Inge voor de deur ligt. Het voelt als ‘thuiskomen’.
De eerste 2 weken hebben we diverse afspraken bij internist, tandarts en mondhygiënist. Henk laat z’n rijbewijs verlengen. De gezondheidsverklaring, die daarvoor nodig is, hebben we vooraf al kunnen regelen.
We bezoeken een aantal vrienden, waaronder Benjamin en Marjon in Groningen, maar laten ook een paar naar ons toe komen. Met Albert en Lina gaan we bij de chinees in Buitenpost eten.
Op zaterdagmorgen rijden we naar Kortgene in Zeeland, om de ‘nieuwe’ zeilboot ‘Lazy Jack’ van onze Belgische vrienden Philip en Nancy te bekijken. Met hen gaan we naar Ad en Scarlet in Tholen, waar we samen lekker eten bij “Het Koggedek”. We overnachten bij Ad en Scarlet.
Op de terugweg rijden we via Amersfoort, waar we Bert & Juul een onverwachts bezoek brengen.
Geert en Gertrud komen maandagavond bij ons met kaasfondue ingrediënten en een speciale pan. Wij  zorgen voor broccoli, champignons en brood. Een heerlijke en gezellige maaltijd!

Bij CBN in Drachten pakken we alvast wat dozen in met spullen, die opgestuurd moeten worden. Met Karin en Marjolein ga ik eerst gezellig lunchen. Via Grijpskerk en een bezoek aan Herman rijden we terug naar Stadskanaal.
Peter en Jannie komen gezellig een ochtend op de Noordewind. ’s Avonds eten we bij Frans en Irthe in Harkstede. Nadat we de gerepareerde bimini opgehaald hebben.
Sinds 2016 ongeveer gaan we elk jaar met Henk en Ellie uit eten. Om beurten regelen we iets en deze keer is het onze beurt. We hebben het gezellig tijdens een heerlijke lunch bij “Het Witte Huis” in Zeegse.

Een weekje Schiermonnikoog.
Voordat we vrijdag naar de veerboot gaan parkeren we de auto bij de jachthaven in Lauwersoog. We hebben nog tijd om Gerard en Janny te bezoeken op hun Indeweer. Gerard brengt ons met bagage naar de boot.
Van 22 tot 29 december hebben we voor de kinderen 3 appartementen geboekt in Resort Schierduin aan de Badweg op het eiland Schiermonnikoog. In het resort zijn een zwembad en een paar sauna’s. Vooral het zwembad is favoriet bij de kleinkinderen.
Wij huren huisje Venusschelp, een stuk verderop aan het einde van de Badweg, met zicht op de duinen. Bij helder weer zie je er een stukje van de zee.
Wat hebben we een gezellige week met elkaar! Het weer is nogal onstuimig. Toch kunnen we wandelen, fietsen en zelfs bij de bunker op het duin verstoppertje spelen.
De Kobbeduinen zijn lastig bereikbaar door het vele water. Het lukt via wat omwegen om het laatste stuk lopend bij het baken te komen zonder kletsnatte voeten te krijgen.
Eerste kerstdag eten we met z’n 18-en in het grote appartement van  Nicolette en Ketan. Iedereen heeft iets gemaakt.
Tweede kerstdag hebben we om half 12 gereserveerd bij de Marlijn. Waar we beginnen met een drankje en bitterballen. Daarna een heerlijke lunch. Ondertussen worden er kleurplaten gekleurd en spelletjes gedaan. Dat kan daar allemaal. Het is ons favoriete restaurant op Schier.
De Jade van Appie en Konnie ligt in de jachthaven van Schiermonnikoog. Daar brengen we een bezoek als het teveel regent om naar de Kobbeduinen te gaan.
’s Avonds doen we vaak spelletjes met de oudsten. Vooral ‘Regenwormen’ is favoriet.
Henk heeft een karaokesetje gemaakt met een microfoon, een karaoke-versterker en 2 boxen. Voor de kleinkinderen. Maar ook de volwassenen doen graag mee. Wat hebben we een lol met elkaar! Hopelijk hebben de ‘buren’ er geen last van gehad.
Van de ‘mannenmiddag’ bij de Marlijn heb ik gehoord, dat het gezellig was met 10 mannen.
Als we vrijdagochtend terug varen naar Lauwersoog met de veerboot is onze vriend Paul kapitein. Zijn vrouw Geethika is ook aan boord, om ons te ontmoeten. Bij toerbeurt mogen de kinderen, ook de groten, in de stuurhut kijken. Met Henk of mij erbij. Wat een belevenis! En wat een prachtig uitzicht heb je vanuit de stuurhut!
De grote kinderen kunnen het niet laten om ook op de veerboot nog een kaartspel te doen.
Als we in Lauwersoog aangekomen zijn help ik eerst Titia en hun koffers naar de bus. De kinderen zitten er al in. De bus vertrekt niet veel later.
Daarna wachten we tot de anderen weg rijden. Dat duurt nog wel een tijdje, want de dakkoffer van Ketan z’n auto wil niet dicht. Met veel moeite en hulp lukt het. We zwaaien eerst de familie Gunnink uit en daarna Sander en Anne en de kinderen.
Dan is het stil. We kijken terug op een super week.
De nieuwe dynamo halen we op bij restaurant ‘Schierzicht’, waar we heerlijk lunchen en bijpraten met Rieks, Anne-Theo en Christina.
Wim en Jenneke zijn thuis, dus daar brengen we nog een bezoekje. Als vanouds gezellig.
Terug op de Noordewind gaan we eerst de dozen verder inpakken en verzendklaar maken.
Opeens lukt het niet meer om via PostNL naar Licata te versturen. Dan maar via UPS. Met behulp van de website cheapcargo.com maak ik verzendetiketten. In Stadskanaal zitten diverse UPS punten, waar het naar toe gebracht kan worden. Dat doen we de volgende dag, zaterdag.
We krijgen lekkere stamppot snijbonen aangeboden bij Aaldrik en Inge en hebben een gezellige avond.
De laatste dag doen we rustig aan. ’s Middags gaan we wandelen bij Sellingen in het bos. Hier en daar is het te nat en moeten we terug en een ander pad zoeken.
We doen inkopen om stamppot mous (boerenkool) te maken. Met verse worst en spekjes. Ik ga koken en Aaldrik en Inge eten mee.
Om 9 uur gaan we al naar bed. De wekker staat op 1 uur, maar om half 1 gaan we er uit. Als ik m’n lenzen in doe, wat normaal routinewerk is en zo klaar, lukt het niet. M’n ogen prikken heel erg. Na flink spoelen met water lukt het om 1 lens er in te krijgen. Het prikt nog wel maar dat zakt langzaam af. Uiteindelijk gaan we door dat gedoe pas om kwart voor 2 weg. We zijn vroeg genoeg op Schiphol. Daar moeten we zelf automatisch de bagage inchecken. Het is al erg druk bij de incheck balies en ook bij de bagage apparaten. Ruim op tijd zijn we door de security. Iedereen zit vóór de officiële vertrektijd (6.20 uur) in het vliegtuig. Maar dan moet het vliegtuig wachten om van z’n plaats gereden te worden. Dus we vertrekken een half uur later.

Weer thuis op de Wahoo.
In Catania gaat het vlot. Onze tassen komen als eerste op de bagageband. We halen de huurauto, een Fiat Tipo stationwagon. Als we tegen 1 uur in de jachthaven lopen komen we bekende mensen tegen, die naar de barbecue gaan. Wij  gaan eerst een paar uren slapen.
Het einde van het jaar vieren we met andere zeilers bij de Blue Sky bar. Waar we elkaar een heel gelukkig en gezond nieuwjaar wensen.