Licata en Malta, april en mei 2025
Door Houkje
1 april 2025 - 31 mei 2025
Wahoo in het water en via Marsaxlokk naar Dwejra bay (10 t/m 12 april)
Voordat Wahoo 10 april te water gaat, zoals afgesproken met de werf om half 1, hebben we in april nog allerlei klussen gedaan, die niet vermeld zijn in de vorige blog. Omdat alle foto’s van de werf daarbij geplaatst zijn.
– Nieuwe rubbers in de zijraampjes bij de toiletten. Omdat ze allebei lekten. Daarna met butylkit de raampjes terug geplaatst.
– De bijboot eerst goed boven en onder schoongemaakt en daarna een beschermende laag aangebracht op de tubes met Polymarine finish.
– Coppercoat aanbrengen op de gerepareerde vlakken en op een aantal kale plekjes.
– Het toilet aan stuurboord eruit gehaald en alles goed schoon gemaakt. Ook de afvoerslang, die bijna vol zat met urinesteen. In de pomp is een zogeheten flipper kapot, gelukkig hebben we een reserve.
– Veel boodschappen gehaald bij de Lidl en met een taxi terug gereden tot bij de boot.
– De laatste ochtend de elektriciteitskabels schoonmaken en opruimen. De boot schoon spuiten. Daarna de waterslang schoonmaken en opruimen. Fenders oppompen en ophangen.
En dan is het zover. De kraan staat om 12 uur om de boot, maar ze gaan eerst lunchen. We zijn er klaar voor. Het vervoer met de kraan en ook het te water laten gaat heel rustig en zorgvuldig. Zodra Wahoo drijft en de banden weg zijn kunnen we varen. Thomas & Erica zwaaien ons uit. We hebben eerder al afscheid genomen van Nils & Mayte en buurman Peter.
We varen bij het kasteel langs, dat we eerder bezocht hebben en zien dat het best wel groot is.
We gaan ankeren in Rinella bay en uitrusten, want we hebben het best druk gehad.
Henk slaapt een half uur.
Ik ga de was ophangen. Moet het eerst goed uitknijpen.
De wasmachine gaf alarm en pompt niet meer.
Als Henk net wakker is wordt er op de romp geklopt. Een bootje ligt langszij met 2 mannen erin. Ze vragen om ankerop te gaan omdat er over een half uur filmopnames zijn in de baai. We mogen voorbij de kade voor tankers wel weer ankeren.
Ik haal de was weer van de lijn en ruim de lijn op.
We halen het anker op. En besluiten door te varen naar Marsaxlokk. Daar willen we morgen tanken.
De zee is hobbelig. Na een paar mijlen kunnen we wat afvallen en de fok er bij uitrollen. Nog 2 mijlen verder kan de motor uit.
Toen beide motoren nog aan waren zag ik witte rook uit de bakboord uitlaat komen. En een klein beetje water. Niet genoeg. Wat is dat nu weer?
Henk doet de bakboordmotor uit.
Voordat we gaan ankeren doet hij hem even weer aan. Het anker houdt meteen.
De boot beweegt wel wat door golven, die de baai binnenrollen. Maar het is niet hinderlijk.
Ik span een lijntje rondom de kuip om de was opnieuw op te hangen. Dan kan dat vannacht drogen. Hoewel? Het is al erg vochtig buiten.
We zijn vroeg wakker en gaan er op tijd uit. Veel te doen vandaag.
Eerst maar kijken wat er met de motor aan de hand is. Impeller is goed. Wierfilter is niet verstopt. Vervolgens start Houkje de motor terwijl Henk met een emmer water in het wierfilter giet. Nu komt er een normale hoeveelheid water uit de uitlaat. Dus moet het probleem tussen het wierfilter en de waterinlaat in de saildrive zitten.Daarom met de luchtpomp van de rubberboot deze leiding doorgeblazen. Je hoort de lucht in het water borrelen. Daarna het deksel weer op de wierfilter geschroefd en de motor gestart. Probleem opgelost. Waarschijnlijk heeft er iets voor of in de waterinlaat gezeten. We kunnen de motor weer gebruiken!
De vriezer doet het nog niet goed. Er komt geen water door. Na aanzuigen wel, maar er komt ergens lucht in de leiding. Want het blijft wat borrelen. Toch werkt hij nu wel.
De was wordt droog en kan opgeruimd. De genua wordt gehesen. Die hadden we naar beneden gehaald op de werf om minder windvang te hebben.
We willen net ankerop gaan als Nicolette belt. Daar maken we even tijd voor. Er ligt toch net een boot bij de kade om te tanken.
Als die weg is gaan wij naar de kade. Het is er een beetje veranderd. Een grote blauwe tank met een hokje er naast. Dat blijkt de vervanger te zijn voor als de andere pompen vervangen worden. Dezelfde pomphouder is er en hij herkent ons. We tanken 611 liter diesel voor € 1,21/ltr en 19 liter benzine voor € 1,34/ltr.
Dan vertrekken we met als doel Dwejra bay.
We hijsen het grootzeil en rollen de genua uit.
Eerst een slag voor de wind net binnen de 90 graden sturend. Daarna gijpen en weer binnen de 90 graden sturend gaan we de goede kant op. Later wordt het recht voor de wind met het grootzeil naar de ene en de genua over de andere kant.
Wat een heerlijke zeildag!
We ankeren na 28 mijlen in Dwejra bay. Er liggen 2 zeilboten, er is dus ruimte genoeg.
Super om weer in onze favoriete baai te zijn!
Wahoo heeft vannacht wel wat gewiebeld op binnenlopende golven. We hebben er heerlijk om geslapen.
We zeggen dat we een rustdag hebben maar doen toch allerlei klusjes:
Het zand en de viezigheid van de zonnepanelen en het frame spuiten. Daarna de panelen dweilen. Het frame en de onderkanten van de stagen soppen.
Binnen in de boot soppen en dweilen. Zo, de meeste viezigheid van de werf is weg.
Henk bevestigt de aluminium traanplaat op de ladder, zodat we weer een loopplank hebben voor Licata. Hij bevestigt het hulpstuk onder de voorbeam, waar de loopplank later aan gehangen wordt.
Hij pompt de rubberboot op. Ruimt binnen allerlei dingen op die we op de werf gebruikt hebben.
Om half 5 gaan we naar de wal. Lopen via de toren naar het binnenmeertje. Daarna trakteren we ons op het terras met uitzicht over zee op een biertje en een ijsje.
Onderweg naar Wahoo varen we naar de Melusina (uit Licata) en maken een praatje met Olivier en Renate. Via Noforeignland had hij me vanmorgen gevraagd of het rustig lag afgelopen nacht in Dwejra bay en of er nog ruimte genoeg was.
Terug naar Licata (13 – 20 april)
Een paar minuten voordat de wekker zal aflopen om kwart over 6 word ik wakker. Ik maak Henk wakker. We vertrekken om half 7.
Wij hijsen het grootzeil en varen naar het noorden. De genua rollen we uit. Eerst hebben we een windhoek van 60 graden. Later wordt dat rond 90 graden en gaan we op wind sturen, 88 graden.
De logsnelheid is steeds een knoop meer dan de snelheid over de grond, de gps snelheid. Hebben we stroom tegen?
De zon komt achter Gozo vandaan. De zee is bijna vlak. Het zeilt heerlijk.
We draaien achter een groot schip langs door 30 graden hoger te sturen.
Na 65 mijlen in 8,5 uur leggen we aan in Licata op onze plek aan het einde van P2.
Dan zijn we nog ruim 3 uren bezig met lijnen vastmaken en de loopplank goed bevestigen.
We hebben een gezellige week in Licata. Helmut & Nicola komen koffiedrinken en nemen gebakken paashaasjes mee omdat het bijna pasen is. We hebben 2 keer happy hour, gaan op donderdagavond varkensschenkel (Eisbein) eten bij de Blue Sky bar met een groepje van 12 personen. We gaan naar een feestje op en bij de Lili omdat Jens jarig is.
Ook alweer een aantal klussen:
– Alle lieren uit elkaar halen en een beurt geven.
– De tent schoonmaken en opbergen. Deze keer doe ik dat terwijl hij nog met de ritsen vast zit aan de bimini.
– De wasmachine nakijken, omdat hij niet pompte. Maar hij doet het gewoon. Geen idee wat het geweest is. Maar hij hoeft niet uit elkaar.
– Kabel trekken en nieuwe temperatuursensor installeren. Zodat Windy weer een juiste temperatuur weergeeft bij Wahoo (is weerstation voor Windy) en niet de temperatuur van de machinekamer.
De ‘laatste’ avond in Licata zullen we Mexican train domino’s doen met Mike & Petra, Pierre & Immie en Guus & Desiree. Maar het is zo gezellig, dat de dominostenen onaangeroerd op tafel blijven liggen. We nemen afscheid met een ‘tot ziens’.
Naar Nederland (20 april tot 3 mei)
Vanmorgen wat kleren bij elkaar zoeken en overige benodigdheden voor Nederland. Henk pakt in. Hij kan dat veel beter en efficiënter dan ik. Hij besluit geen aparte tas voor de laptop mee te nemen. Die past nog wel in het koffertje. Daar krijgt hij spijt van…
We gaan koffiedrinken bij Stig & Lisbet en afscheid nemen van een aantal vrienden van P1.
Ruim op tijd lopen we naar het busstation. Er stappen maar 5 mensen in de bus. Ook op de weg is het heel erg rustig. Zo hebben we het nog nooit meegemaakt. De bus komt een kwartier ‘te vroeg’ aan bij de luchthaven. Dat is niet erg, want we moeten naar de balie. We konden niet online inchecken. Ook de handbagage moet ingecheckt worden. En dan komt het: de laptop en iPads mogen niet mee in het ruim. Jammer dat we de laptoptas niet bij ons hebben. Een stoffen boodschappentasje biedt uitkomst. Alles gaat verder snel, ook door de security.
Het vliegtuig vertrekt bijna een kwartier te laat, maar we komen voor de geplande tijd op Schiphol aan.
Op de bagage hoeven we niet lang te wachten.
We gaan met trein en bus naar Haarlem om de leenauto op te halen. Vanuit Kroatië ontsluit Jan de autodeur. Wat een techniek!
We rijden naar Amsterdam Zuidoost, waar Nicolette en Ketan wonen. Daar zitten we nog even gezellig te praten voor we naar bed gaan.
Omdat het 2e paasdag is, is iedereen vrij. We spreken af met de gezinnen van 3 kinderen om ‘s middags een rondje Gaasperplas te wandelen. Het lijkt dan droog te zijn.
Eerst een gezellig ontbijt bij Nicolette. Daarna lunchen bij Titia.
Na de wandeling, waarbij nog wel wat spetters vallen, gaan Sander & Anne terug naar Ede.
Wij gaan naar Nicolette, Titia en de kinderen komen daar ook. We bestellen eten bij de Chinees en laten het bezorgen. Het eten is heerlijk, we genieten ervan. Chinese restaurants zijn in ItaIië en Griekenland moeilijk of niet te vinden.
Henk helpt Nathan met een houten constructie om een dartbord aan op te hangen. Daar wil hij Koningsdag (26 april) samen met een vriend mee op de koningsmarkt in Amsterdam staan om geld te verdienen.
We gaan dinsdag eerst met de auto naar de dichtstbijzijnde BMW garage, na overleg met Jan & Monique. Want de auto geeft op het display aan dat er olie bijgevuld moet worden. Dat is vorige week nog gedaan, dus dat is gek. We rijden de gigantisch grote garage met 4 verdiepingen in. Een vriendelijke medewerker gaat mee naar de auto en controleert het oliepeil elektronisch. Want er is geen peilstok. Er zit ruim voldoende olie in. Dus we rijden met een gerust gevoel weg naar het noorden. Via Oldekerk, om post en een pakje op te halen. We doen boodschappen bij de Jumbo in Grijpskerk als we op weg zijn naar Oostmahorn. We installeren ons in de motorboot Lady B, van onze vrienden Aaldrik & Inge. Zij maken zelf gebruik van de Noordewind. Lady B ligt als enige boot aan een steiger, vlakbij het Lauwersmeer. We hebben een mooi uitzicht.
We lopen een verkenningsrondje om de haven.
De volgende dag lopen we een rondje om Esonstad en de NAM locatie.
Daarna brengen we een bezoekje op Noordewind. Fijn om Aaldrik & Inge weer te ontmoeten.
Wim & Jenneke komen ons vanaf Lauwersoog opzoeken. We zitten met hen op Lady B binnen, want het is koud.
Henk wordt 24 april opgenomen in het UMCG en daar begint het laxeren. Voor de EID behandeling de volgende morgen. Ik word vrijdagmorgen om half 11 gebeld door de chirurg dat het goed gegaan is en dat hij alles heeft kunnen verwijderen. Meteen daarna krijg ik een berichtje van Henk. Hij is dus al wakker. Nog wat suf, maar hij voelt zich goed. We zijn allebei opgelucht dat het gelukt is.
Ik maak een berichtje voor de app groepen en plaats ze.
’s Middags neem ik zoute haringen mee. Henk z’n kamergenoot lust ze niet en zijn vrouw ook niet, dus we eten allebei 2 op. Geen enkel probleem.
Na het eten gaan we wandelen. Het is goed weer, dus we gaan naar buiten. We lopen naar de Grote Markt en gaan bij het Newscafé op het terras zitten. We bestellen een biertje, een spa rood en een portie bitterballen. Wat smaakt dat goed!
Voor 8 uur (einde bezoekuur) zijn we terug op de afdeling. Ik slaap vannacht weer bij tante Jannie in Uithuizermeeden.
Op Koningsdag om 9 uur haal ik Henk op. Hij staat al buiten het ziekenhuis te wachten.
We rijden naar Oostmahorn. We kunnen uit de wind en in de zon zitten op het achterdek van Lady B.
We krijgen berichtjes vanuit Amsterdam en Ede over de markt. Nicolette en Titia verkopen met de kinderen speelgoed, koud drinken en cakejes of havermoutboterkoek. Art Jan verkoopt zelfgemaakte cupcakes. Nathan en Joshua staan met een dartbord. 3 x gooien voor €1. In de bulls eye ontvangst van €15. Dat hebben ze maar 2 keer hoeven betalen. Winst € 70. En een hoop plezier.
‘s Middags wandelen we. Later komen Arnold & Annet met hun voormalige reddingsboot ‘De Louwes’ en Gerard & Janny als gasten achter Lady B liggen. We zitten gezellig in de kuip van de Louwes. Mooi bootje. Heel mooi door Arnold en Annet opgeknapt.
Wat hebben we allebei lekker geslapen! Bijna zonder onderbrekingen.
Sinds gisteren is het prachtig zonnig weer. We wandelen over de dijk naar Ezumazijl en terug over binnen weggetjes.
Vanmiddag gaan we lopend naar Anjum om boodschappen te doen. Allebei een rugzak op. Henk draagt de zwaarste dingen. Benjamin en Marjon komen met hun camper naar Oostmahorn om ons een bezoekje te brengen. Erg gezellig. We zitten samen op het achterdek van Lady B. Het wordt steeds frisser, maar met een plaid over gaat het goed.
Met de auto en het dakje open naar de Hoek van de Bant. Over de dijk wandelen we naar het westen, helemaal tot het einde van de pier. Het is wat saai, 2 rechte stukken. Maar het is laag water en dat vinden we prachtig.
Omdat we nog wat te doen hebben in Leek en Groningen nemen we vandaag de auto. Eerst naar de Kollumer waard, bij Dokkumer Nieuwe Zijlen. Om naar de voor ons nieuwe hoge uitkijktoren te wandelen. Wat heb je vandaar een prachtig uitzicht over het Lauwersmeer en het gebied er omheen. De witte watertoren van Schiermonnikoog is goed te zien. Beter dan de rode vuurtoren.
Boven op de uitkijktoren nuttigen we onze lunch.
Via Grijpskerk, waar we tanken, rijden we naar Leek. Henk koopt slippers die verstelbaar zijn met klittenband. Bij ‘het leuke winkeltje’ kopen we een verrassingspakket met kaas en worst voor Ellie. Zij heeft haar enkel gescheurd, heel vervelend. We vereren haar en Henk met een onverwacht bezoekje, wat erg wordt gewaardeerd.
Vandaar naar Iddie en Wina in Groningen. Voor hen nemen we zoute haringen mee van JP. Die zijn het lekkerst. Met het heerlijke weer zitten we overal buiten. Ook als we terug zijn op Lady B.
Een dagje naar camping De Oldemeyer in Hardenberg. Nicolette & Ketan zijn er met Judah & Sifra. 1,5 uur rijden met het dakje open. Want het is nog steeds mooi weer. Vandaag de warmste dag van de week. Na de lunch wandelen we met Nicolette een rondje door het bos. Het wordt een langere wandeling dan we verwacht hadden van bijna 10 kilometer. Een ijsje hebben we daarom wel verdiend. Ketan steekt de bbq aan. We eten heerlijk, hamburger, spek en kip op een stokje.
Nog net voordat het helemaal donker is zijn we om 10 uur terug in Oostmahorn. Wat was het een leuke dag!
Om 9 uur zit ik vrijdagmorgen bij de kapper in Leens. Aletta, vroeger buurmeisje, geeft me een Pixie kapsel. Kort, opgeschoren. Ik kijk in de spiegel en moet er heel erg aan wennen. Op mijn verzoek doet ze er gel in en föhnt het bovenop omhoog tot stekeltjes. Dat vind ik leuker staan. Ik ben wel erg benieuwd wat Henk er van vindt. Gelukkig zegt hij deze keer niet “wanneer maken ze het af?” Hij vindt het leuk!
Ik ga de boot opruimen en schoonmaken. Morgen gaan we weg, terug naar Sicilië. De uitslag van de verwijderde tumor krijgen we 15 mei telefonisch, daar willen we niet 2 weken op wachten.
We rijden naar Lauwersoog om te wandelen en te tanken.
‘s Avonds eten we macaroni met Aaldrik & Inge op de Noordewind.
Naar Licata (3 t/m 6 mei)
Aaldrik & Inge zwaaien ons uit nadat we afscheid van hen genomen hebben. Ruim voor 9 uur zijn we onderweg. Ons 1e doel is een bestelling afhalen bij Georg Kniest in Muiderzand. We nemen de toeristische route vanaf Lelystad, via de Oostvaardersdijk, langs het Markermeer. Prachtig!
1 onderdeeltje voor het RM69 toilet is er nog niet. De rest nemen we mee.
Daarna rijden we via een tankstation in Diemen naar Titia. Daar blijft een schoenendoos met wat spulletjes achter. Titia heeft marmercake gebakken, het is nog warm. Lekker!
Onderweg naar Haarlem om de auto terug te brengen is er oponthoud door file. Gelukkig kunnen we langzaam doorrijden, want file hebben we niet ingecalculeerd.
Als we de auto geparkeerd hebben en de sleutel in een envelop in de brievenbus hebben gedaan lopen we naar het pontje. Die komt nadat we op een knop gedrukt hebben. Het scheelt een heel eind lopen dat we schuin naar de overkant van de Ringvaart gebracht worden. De bus brengt ons naar het station in Hoofddorp en vandaar rijdt de trein naar Schiphol. Daar zijn we om 2 uur al. Het vliegtuig zou om 16.20 uur vertrekken maar heeft uiteindelijk 2 uren vertraging. In Catania moeten we een uur op de bus naar Licata wachten. Uiteindelijk zijn we tegen 1 uur op Wahoo. Heerlijk om weer thuis te zijn!
Het is gezellig dat er nog een aantal bekenden zijn om mee te bbq-en. Sif & Oli, Mark & Leigh, George & Lynn, Wolfgang & Lila en Mike zijn er van P1. Wolfgang van L2 regelt zoals gewoonlijk de bbq.
We doen boodschappen en bereiden Wahoo voor om woensdag te vertrekken naar Malta.
Naar Malta (7 t/m 31 mei)
De dag begint met avontuur. Er zit voor nog 1 lijn vast. De loopplank is aan boord gehesen.
Henk maakt de mooringlijn bakboord achter los. Ik doe die aan stuurboord. Oli en Sif staan op de steiger om ons uit te zwaaien. Henk vaart achteruit. De voorlijn wordt ingehaald. Dan stopt de bakboord motor er mee. De voorlijn kan nog weer om de kikker. Motor wordt weer gestart. Henk vaart opnieuw achteruit. De voorlijn is los. Dan gebeurt er iets vreemds. Wat is er aan de hand?
1 mooringlijn aan stuurboord zit nog vast. Die ben ik vergeten los te maken.
Uiteindelijk blijkt dat in beide schroeven een lijn vast zit.
Ik roep via de marifoon de marinero’s op. Die komen met een dinghy en zorgen ervoor dat we met 1 lijn aan de steiger vast komen en met een andere lijn aan de buurboot Lady A. Er moet een duiker komen om de lijnen uit de schroeven te halen. Tony komt en heeft een tijdje werk voordat alles los is. Hij zegt dat alles oké is en vraagt 100 euro. Ik geeft het hem en hij stopt het in z’n duikpak.
We kunnen gaan. Inmiddels is het een uur later.
Sif en Oli zwaaien ons uit.
De fenders worden naar binnen gebracht. Morgen ga ik ze schoonmaken en opruimen.
De lijnen worden opgeschoten en opgehangen. Die nat geworden zijn gaan in een vaatje met deksel erop om gespoeld te worden.
We hijsen het grootzeil en rollen de genua uit. We zeilen. De Catikin van Helmut en Nicola is een uur voor ons uit. Die halen we in.
Als Gozo allang in zicht is wordt de wind zwakker en loopt de snelheid terug. We gaan rekenen om nog voor donker ergens aan te komen. We besluiten koers te zetten naar Dwejra bay met de motoren aan. Voor donker komen we daar aan. Bij de 2e ankerpoging valt het anker in zand en zit goed vast.
Als ik uit bed kom ga ik voor het eerst dit seizoen zwemmen. Met duikbril en snorkel om te kijken hoe het anker ligt. Hij is goed ingegraven in zand.
Henk kijkt er naar maar gaat nog niet. Ik vind het heerlijk!
Een dagje ‘rust’. De zonnepanelen worden gedweild, er ligt veel zand op. De fenders worden schoongeboend met een sopje en daarna afgespoeld, gedroogd en, nadat de lucht eruit is, opgerold.
Vanaf vandaag zwemmen we elke ochtend allebei.
De blog van januari wordt door mij geschreven aan de hand van het digitale logboek.
Aan het einde van de middag gaan we naar de wal. Doen een wandeling. Zitten op het terras bij Dwejra Kiosk met een biertje en een mocktail (cocktail zonder alcohol).
Holly en Hubert van de Aero (Licata) en Colin van Bubbles (Marina di Ragusa) komen eten. We hebben happy hour met zelfgemaakte frietjes, snackjes en salade. Colin neemt koolsla mee en met de andere salade is het ruim voldoende.
Henk maakt de watermaker klaar. Hij doet het nog niet goed. Gaat van hoog op laag vermogen en slaat af.
De Starlight III met Heri en Romina komt in de middag vlakbij ons ankeren. We hebben elkaar voor het laatst ontmoet in Kroatië, 3 jaar geleden. We gaan gezellig bijpraten bij hen in de kuip.
Voor de avondmaaltijd zijn we uitgenodigd op de Aero bij Hubert en Holly.
Champignon risotto met kip en een komkommersalade, erg lekker.
Als Henk de watermaker weer probeert springt er een slang af als Henk even aan de snelkoppeling komt. Die zat niet goed vast. Waarschijnlijk was de snelkoppelingt na de winter niet goed genoeg in elkaar gedrukt. Want als de slang weer vast gemaakt is doet de watermaker het goed.
Ik mag het zoute water weghalen uit de machinekamer en wat nat geworden is soppen.
Het waait hard vandaag, uit het zuidoosten. In de middag komt er wat swell de baai binnen. Vooral de Aero heeft er last van.
We hebben anker tv want er komen een aantal boten in de baai ankeren. Uiteindelijk liggen er 13. Na een aantal ankerpogingen.
Om half 7 halen we Hubert en Holly op. We zijn met z’n vieren uitgenodigd door Marcello en Denise, vrienden van hen. Ze hebben een catamaran in Licata en wonen op Gozo, waar ze een Bed & Breakfast hebben. Marcello heeft een taxi voor ons besteld, die ons oppikt bij de parkeerplaats en naar Victoria brengt.
We maken kennis met Marcello en Denise en hun dochter Megan. Leuke, gezellige mensen.
We eten heerlijk in een Italiaans restaurant. Een taxi brengt ons terug. Met wat licht van een hoofdlampje komen we veilig in de dinghy. Het achter-anker ophalen kost flink moeite, omdat het ergens onder vast zit. Het lukt Hubert hem los te krijgen als Henk op zijn aanwijzing een stukje terug vaart richting het steigertje. We brengen hen naar Aero en nemen afscheid. Morgen gaan we elk ons weegs.
Als we uit bed komen zijn er al een aantal boten vertrokken. Na zwemmen, ontbijt en koffie gaan wij om half 10 ook. We worden uitgezwaaid door Heri en Romina.
We varen de baai uit en hijsen het grootzeil. Daarna halve wind naar het zuiden.
Als we gijpen komt de wind bijna recht van achteren. Dus genua over bakboord terwijl het grootzeil over stuurboord staat. We maken leuke snelheden.
Een paar keer zwemmen 3 dolfijnen met ons mee. Prachtig! Dat maakt de dag helemaal goed.
Als later de genua opeens naar de andere kant wil blijkt dat de barberhauler is gebroken.
Henk loopt naar voren om de genua te helpen. Ik laat per ongeluk de schoot schieten en daardoor valt Henk om. Gelukkig in het net. Dan zit de genua vreemd om de voorstag gedraaid. Het kost heel wat moeite om hem weer goed te krijgen. Het lukt uiteindelijk en we rollen hem in. Alleen op grootzeil gaat ook goed en we gaan snel genoeg. Als we richting Marsaxlokk draaien laten we het grootzeil zakken. Op het juiste moment, want de wind is opeens weg en komt daarna uit tegenovergestelde richting.
We varen langs een groot aantal ronde visfarms. Die lagen er vorige keer (een maand geleden) nog niet.
Bij de 3e ankerpoging houdt het anker.
Nicola van Catikin heeft documenten gemaild met de vraag om ze te printen. Om 10 uur liggen ze klaar. Helmut en Nicola komen met de dinghy vanuit de baai bij Birzebugga om ze op te halen en met ons koffie te drinken. Gezellig.
Vandaag 45 jaar geleden (13 mei 1980) was onze trouwdag. We vieren dat met een drankje op het terras aan het pleintje van Marsaxlokk. De dinghy hebben we aan de oostkant van de baai geparkeerd. Zo kunnen we meteen een wandeling maken rond de baai.
Er wordt storm en regen voorspeld voor donderdag uit het zuidoosten en voor vrijdag uit het noordwesten. We kijken wat de beste ankerplaatsen zijn voor die dagen.
We besluiten vandaag naar Armier bay te zeilen. Die is goed beschut bij zuidelijke winden. En swell uit het oosten heeft daar weinig invloed. We zijn nog maar even onderweg als Henk een vis aan de haak heeft. Aan de lijn achter de boot. Ik kom met een handschoen en een scherp mes. En maak wat foto’s. In de fishing app groep vragen we wat voor vis het is. Een amberjack.
We hebben een prachtige zeiltocht met grootzeil en genua en achterlijke wind. We sturen op wind net binnen de 90 graden. Na gijpen kunnen we weer binnen 90 graden sturen en later zelfs hoger omdat de wind oostelijker wordt. Na de hoek bij de veerboten is het wind tegen. We maken 2 slagen en ruimen dan de zeilen op.
We ankeren wat verder de baai in. Het anker houdt meteen in zand.
Een donkere dag (15 mei)
Vanmorgen belt de verpleegkundig specialist van het UMCG. En het valt niet mee. De tumor die verwijderd is, is kanker. Er zijn 2 risicofactoren gevonden, lymfevatinvasie en tumor budding. Dat geeft een verhoogd risico op uitzaaiingen in de lymfeklieren. Het advies is een operatie om een groter deel van de endeldarm weg te halen plus de nabijgelegen lymfeklieren.
Dat valt rauw op ons dak.
Het alternatief is intensieve vervolging, elke 6 maanden: Coloscopie, MRI scan en bloedonderzoek CEA waarde.
Bij een operatie is de kans dat Henk een stoma krijgt erg groot. Dat wil hij niet. Dus we kiezen voor het alternatief.
Begin juni is er al een coloscopie gepland in het Martini ziekenhuis. De casemanager daar zal worden gevraagd de andere onderzoeken er omheen te plannen. Plus een gesprek met de chirurg. Alles in een kort tijdsbestek.
We zijn er de hele dag van slag van.
Het regent af en toe behoorlijk en ook de wind trekt bij tijd en wijle flink aan.
Tegen 6 uur is het droog en gaan we ankerop. Het waait nog flink. 3 mijl verderop ankeren we diep in Mellieha bay. Beter beschut tegen de wind uit het noordwesten, die komende nacht al begint.
Er is swell voorspeld uit het oosten. Er staat een beetje, maar we hebben er totaal geen last van.
Het anker valt in zand en houdt meteen.
Vanavond eten we de filets van amberjack. Heerlijk. Met zwarte rijst en witlofsalade.
Het heeft zand geregend gisteren. De banken en kuipvloer zijn vies. Eerst maar schoonmaken.
De accustatus is laag, 31%. Het extra zonnepaneel wordt buiten geplaatst voor extra opbrengst.
We zwemmen en checken het anker, dat keurig ingegraven is.
Henk brengt me naar de wal om boodschappen te doen bij minimarket Luna.
Later gaan we samen om naar boven te lopen, naar Sea View bar. Met prachtig uitzicht over de baai. Ze hebben er Guinness. Ik neem een mocktail en later een ijsje.
Het waait minder hard vandaag. Eerst is het bewolkt. Het regent zelfs even. We zwemmen een rondje om 2 boeien.
Henk gaat met de watermaker bezig. Van de technische afdeling van Spectra heeft hij wat testopdrachten gekregen op zijn vraag of de door de de feedpomp geleverde druk van 8,2 bar te hoog is.
Ik ga soppen en dweilen. We hadden gepland om naar de rode toren te lopen. Maar die is om 4 uur gesloten. Daar gaan we een andere keer naar toe.
De Black Dream van Wolfgang en Lila komt de baai binnen. Ze komen dichterbij. Maar uiteindelijk ankeren ze ver weg. Er waren teveel boeitjes.
18 mei. Henk is jarig! 66 jaar geworden.
We vieren het bij de Sea View bar in Mellieha. Henk met Guinness, ik met een mocktail en een ijsje.
Het is vannacht al begonnen te waaien. Nadat het eerst heel rustig was en we wat wiebelden door binnenlopende swell.
De hele dag blijft het waaien uit zuidelijke richting.
Ik doe wat verstelwerk.
Henk is met CZone bezig.
De wind is gedraaid en komt de baai in. Geen probleem, het waait niet hard. maar we liggen wel dichter bij het strand. En ook nog met de achterkant.
Dus na zwemmen, ontbijt en koffie gaan we ankerop. Om 50 meter verderop weer te ankeren. Nu liggen we ver genoeg van het strand. En ook van de denkbeeldige zwemlijn.
Om 12 uur appt Deborah dat ze er bijna zijn. Bij restaurant Amani, waar we hebben afgesproken voor de lunch.
We eten sushi, heerlijk! En praten bij. Zij zullen naar het westen zeilen, naar de Canarische eilanden en we zullen haar en John hoogstwaarschijnlijk niet weer tegenkomen.
Eind van de middag gaan we buurten op de Jetstream van Paul & Jackie. Zij liggen aan een mooringboei in de buurt van Wahoo. Later komen Heri & Romina van Starlight II langs in hun dinghy. Zij worden uitgenodigd ook aan boord te komen. Ze hebben elkaar ontmoet in de baai bij Sliema. Het is erg gezellig!
We spreken af morgenmiddag om 5 uur met elkaar naar de Sea View bar te gaan.
Mooi weer. De was gedaan. Het droogt snel.
Voor 5 uur pikken we Paul & Jackie op en varen naar de wal. Heri gaat met de eigen dinghy en Romina komt bij haar moeder vandaan met een taxi. We lopen naar boven. Tenslotte moet de Guinness verdiend worden.
We vinden een plaats aan de bar met uitzicht over de baai. Gezellig!
Op de terugweg spreken we af morgenochtend naar de rode toren te lopen.
Om half 11 gaan we naar de kade bij restaurant Blu. We lopen langs de weg omhoog. Bij het bord natuurreservaat steken we over en lopen het bos in.
Een leuk pad. Er worden in het begin 3 routes (geel, oranje en paars) aangegeven. Maar het is niet overal duidelijk. We komen we bij de weg naar de toren. Entree kost €2,50 per persoon. Dat is het wel waard. Boven op het dakterras is het het mooist. Een schitterend uitzicht in alle richtingen. We krjgen een geplastificeerd papier mee waarop in het Nederlands duidelijk uitgelegd staat wat er te zien is als je in een bepaalde richting kijkt, bijvoorbeeld noordwest.
Terug bij de dinghy hebben we een drankje verdiend.
Einde van de middag brengt Henk Jackie en mij naar de wal om boodschappen te doen. Hij haalt ons ook weer op.
We nodigen Paul &Jackie en Heri & Romina uit om op Wahoo Mexican train domino’s met ons te spelen. Romina & Heri gaan het leren en dat lukt vlot.
Het is gaan waaien, de baai in. Er staan flinke golven als we zwemmen. We stoppen er deze keer snel mee.
Na ontbijt en de eerste kop koffie besluiten we te vertrekken naar Marsaxlokk. Daar liggen we beter beschut tegen wind en swell. Paul & Jackie gaan ook, nadat we telefonisch contact gehad hebben.
Wij willen eerst linksom gaan via de westkant. Maar bedenken ons als het nogal golft en de wind gunstiger is om langs de oostkant te gaan. Dan kunnen we alleen een voorzeil gebruiken en hoeft het grootzeil niet omhoog.
Vlak voor Il Hofra gaan we gijpen. Fok uitgerold over bakboord en daarna genua ingerold. We motoren het laatste stukje de baai Il Hofra in. We zien meteen wel dat er behoorlijk swell staat aan hoe de zeilboten in de baai bewegen. Dit is geen optie. We gaan door naar Marsaxlokk.
Daar ankeren we voorbij de Catikin. We zwaaien naar Helmut & Nicola.
De Jetstream komt ook ankeren. Maar het anker houdt steeds niet. Uiteindelijk wel.
Helmut & Nicola hebben ons uitgenodigd om koffie te komen drinken. Gezellig.
Daarna varen we nog even bij de Jetstream langs. Zij gaan weer opnieuw ankeren want ze vinden dat ze teveel in de weg liggen. We spreken af later vandaag bij hen het kaartspel golf te spelen.
Om half 10 halen we Paul & Jackie op om naar de zondagse vismarkt te gaan. En nog wat boodschappen te doen. Jetstream is niet op z’n plek blijven liggen vannacht en beiden hebben de wacht gehouden.
Na koffie op Wahoo brengen we ze terug naar hun boot. Later vertrekken ze naar Il Hofra.
Wij gaan morgen.
We wandelen aan het einde van de middag naar St Peters Pool en daarna verder naar de beide Il Hofra baaien. In de meest noordelijke liggen de Jetstream en de Black Dream. Ik maak een foto en app die naar Paul & Jackie en naar Wolfgang. Paul & Jackie zien ons boven staan en zwaaien.
We lopen terug naar St Peters Pool voor een drankje en een ijsje bij de bar. Vorig jaar kon je er geen ijs kopen, nu wel. We gaan zitten op de rotsen en hebben zo goed zicht op de mensen op het harde strand. Sommigen springen naar beneden in het water. Het is moeilijk om uit het water te komen omdat het erg golft door binnenkomende swell.
Na eerst wat klusjes te hebben gedaan vertrekken we na 12 uur naar Il Hofra I-Kbira. We ankeren in de buurt van de Jetstream en achter de Catikin, die vanmorgen al vroeg daar naar toe is gegaan. Zwemmen om het anker te checken. Hij ligt in zand, maar precies tegen het zeegras aan.
De sup wordt opgepompt. Ik maak een verkenningsronde, via de Catikin en de Jetstream naar de wal. Om te kijken of we morgen met de bijboot kunnen aanleggen. Ja, dat moet kunnen.
We doen 2 potjes golf met Paul & Jackie in de kuip van de Jetstream.
De vriezer stroomt niet door. Henk haalt de pomp uit elkaar. Hij is vies en er zitten schelpjes in. Schoonmaken helpt. Daarna de leidingen doorgespoeld met zoutzuur. Dat heeft erg goed geholpen. Er is in tijden niet zo goed hoorbaar water door gestroomd.
Om half 5 halen we Paul & Jackie op om naar Sint Peters Pool te lopen. Eerst de bijboot aanleggen. Afstappen gaat goed. Even omhoog klimmen. We komen uit achter hekken. Maar de deur in het hek is los. We laten hem open staan om op de terugweg er weer door te kunnen.
Het is een prachtige wandeling naar Sint Peters Pool. We doen er weer een drankje en ik een ijsje.
Als we terug gelopen zijn is de deur dicht. Paul klimt op de muur links en loopt naar het hek. Er overheen klimmen lukt. Daarna volgen wij. Dat lukt ook. We zijn wel blij als we weer in de bijboot zitten. We leveren Paul & Jackie af. Spreken af morgen om 10 uur naar het laboratorium van St James hospital in Zejtun te gaan.
Omdat Henk bloed moet laten prikken voordat de CT scan ingepland kan worden gaan we woensdagmorgen met een taxi naar het laboratorium in het St James Hospital in Zejtun. Paul & Jackie gaan mee voor de gezelligheid. En omdat we daarna naar de Lidl lopen voor boodschappen. Zij bestellen een taxi terug. Als we daarmee net onderweg zijn bedenkt Henk dat er nog wat dingen bij de winkel op de hoek liggen. Die zouden we na de Lidl ophalen. De taxichauffeur keert op de weg en rijdt terug. Heel aardig van hem. De slakom en knoflookpers liggen netjes ingepakt in een stoffen tasje klaar.
Terug bij de bijboot ligt die achter de zojuist aangebrachte tweede zwemlijn. Onze voorlijn hadden we al vastgemaakt aan de eerste zwemlijn. We stappen in, varen achteruit, willen onder de zwemlijn door varen. Maar dat lukt niet, want het achter-ankertje zit nog vast in de grond. Haha, dat is al de tweede keer deze week. Geen nood. Alsnog het ankertje opgehaald en dan onder de zwemlijn door.Door de corridor voor boten. Dan eerst naar Jetstream en vervolgens naar Wahoo. We laten de bijboot in het water liggen. Einde van de middag gaan we bij Paul & Jackie golf spelen.
De naaimachine wordt ‘s middags op tafel gezet. Ik ga de supzak verder af maken. Een strook gaasmateriaal aan de onderkant er tussen naaien. Zodat de zak wijd genoeg is en er lucht en water uit kan.
Een winderige dag vandaag. Geschikt om verder te werken aan de supzak. Voor en achter touwtjes eraan ter bevestiging aan de ringen van het net. Verder een verstelbare band, die in het midden dwars over de supzak heen komt. De ene kant zit vast aan de dyneemalijn onder het net. De andere aan een ring bij de tussenbeam.
Het past allemaal mooi. Alleen de zak is nu te wijd. Als het waait fladdert hij.
Vanmorgen vertrekt de Jetstream van Paul & Jackie. We zwaaien hen uit met een ‘tot ziens’. Ze gaan water en diesel tanken in Valletta en daarna aan 2 moorings in Sliema vast maken.
Ik ga aan de binnenkant van de supzak een zak maken voor de 2 skegjes. En lusjes om een elastiek doorheen te rijgen, zodat de onderkant in de breedte bij elkaar wordt getrokken. Tegen het fladderen.
Dan is het klaar en kan het klusje eindelijk doorgestreept worden op mijn klussenlijst.
In de avond komt er swell de baai binnen, terwijl er geen wind is. De boot ligt te hobbelen.
Uitgerust na een goede nacht staan we op. We hebben geen last gehad van swell.
De Catikin van Helmut & Nicola gaat naar Marsaxlokk. We zwaaien en zeggen ‘tot ziens’.
Er komt een grote motorboot vlakbij liggen met harde muziek aan. Niet onze favoriete muziek. Gelukkig vertrekken ze redelijk snel. Maar komen terug en dan nog dichterbij. Te dicht, vindt de schipper ook. Dus gaat hij wat verder weg liggen.
Er komen steeds meer boten en bootjes bij. Het is tenslotte weekend. Soms liggen ze met 10 tegen elkaar aan. Vaak ook met 2 of 3.
Volgende week vertrekken we weer naar Licata. Om 7 juni nog een keer naar Nederland te vliegen.