Van Salcombe naar de 'Isles of Scilly'

Door Houkje

3 juni 2019 - 7 juni 2019

Er ligt een tankboot tussen de moorings. De dieselvoorraad is aardig geslonken sinds we getankt hebben in Middelburg. Dus we gaan deze maandagmorgen 3 juni eerst tanken: 170 l. rode diesel en 11 l. benzine. Daarna vertrekken we om 12 uur naar Plymouth. Als we ‘buiten’ zijn en om het zuidpuntje is het bezeild. Eerst aan de wind die ZW kracht 4 is, halverwege iets ruimere wind. Het gaat hard met grootzeil en fok. De ankerbaai die we het eerst in gedachten hadden,  aan de westkant na Raveness Point, vinden we te open en de bodem te steil. We varen een stukje verder, de bocht om richting Millbrook. Daar zijn moorings en we pakken een vrije mooring aan de buitenkant. Het is in 2 opzichten een ‘vrije’, want er komt niemand havengeld halen.

Dinsdag 4 juni is Houkje al vroeg wakker en zenuwachtig voor de komende zeiltocht. Dat heeft te maken met de herinnering aan het laatste stuk naar Poole, wat nogal ruig ging. We staan vroeg op en vertrekken om 7.15 uur. Vóór de breakwater hijsen we het grootzeil met 1 rif. We draaien achter een marineschip langs en zeilen hem even later aan bakboord voorbij. Even later geeft hij 2 stoten met de  hoorn: ‘ik ga bakboord uit’. En hij draait achter ons langs. De wind is ZZO kracht 4 en het is ruim bezeild naar Helford River. Helaas gaat het ook regenen. Omdat we geen laarzen aan hadden kregen we allebei natte voeten. Een leermoment. Onderweg zien we weer een groepje dolfijnen, op enige afstand achter de boot langs. Ze komen niet spelen maar gaan zuidwaarts. Om 13 uur ligt het anker vast in baai The Voose, aan de zuidkant van Helford River. Het wordt mooi weer, alle zeilkleding kan drogen in het net. We hebben geen behoefte om de bijboot te laten zakken en aan wal te gaan. Vlakbij is een strandje waar 2 keer een groep jeugd met bootjes naar toe gebracht wordt, instructie krijgt en daarna gaat kanoën. Veel gepraat, geschreeuw, gegil, gelach: gezellig!

Woensdag 5 juni vertrekken we rond half 11. Om de stroom mee te hebben zouden we nog later weg kunnen. Ons doel is uiteindelijk de Scilly eilanden, maar dat zal vandaag wel niet lukken. We laten het rif in het grootzeil. De wind is ZW kracht 4. Aan de wind zeilen we ruim voorbij de zuidwest punt. Daarna moeten we een paar slagen maken. De golven worden steeds vervelender. We worden behoorlijk door elkaar geschud. Totdat de wind meer zuid wordt en het bezeild is richting Penzance. Uiteindelijk ankeren we om 16.30 bij Newlyn, noordoost van de haven. Er moeten weer wat boodschappen gehaald worden. Door de verrekijker zien we, dat er vlakbij een Lidl is. Henk zet me met de bijboot af bij een stenen trap langs de kade. Het is ongeveer 100 meter lopen naar de Lidl. Ik sla een flinke voorraad in, die past in de rugtas, een tas op wieltjes en 2 losse tassen. Ik bel Henk en hij haalt me op bij dezelfde trap. Er is wel wat deining op de ankerplek maar het ligt er prima. We slapen goed.

We vertrekken donderdag 6 juni om 10.30 uur van de ankerplaats bij Newlyn. En denken te kunnen zeilen. De wind is ZW kracht 2. Het rif kan uit het grootzeil. De 1e slag is naar het ZO. Bij een rib met duikers langs. Die melden per marifoon aan Falmouth Coastguard de naam van het wrak, 6 personen, dat ze gaan duiken en er ongeveer 2 uur zijn. Falmouth Coastguard antwoordt en vraagt om af te melden als ze klaar zijn. Dat gaat hier iets anders dan op de Zeester vanuit Lauwersoog. Die meldt alleen het aantal personen en dat ze gaan duiken. Niet de locatie of het wrak.

Als we overstag gegaan zijn is  de kruishoek erg slecht vanwege weinig wind en stroom tegen. We gaan bijna terug naar waar we vandaag kwamen. Dus fok ingerold en motorren. Tot de ZW punt van Engeland. Dan proberen we weer of we kunnen zeilen. Ja het lukt, flink stroom mee. Maar de koers is NW en we moeten ZW. Na 3 kwartier gaan we overstag. De wind is weer ingezakt. Fok ingerold en motorren. Om 14.30 uur kunnen we weer zeilen. We steken dan haaks het 2e deel van de traffic zone voor grote schepen over. Voor de zuidingang naar St. Mary’s strijken we de zeilen. Er wordt de volgende dag harde noordelijke wind verwacht, die later naar west draait. Dus kiezen we om te ankeren voor Porth Cressa aan de zuidkant van Hugh Town. Er liggen al 3 geankerde schepen waarvan 1 trimaran. We gaan ze alle 3 voorbij en ankeren om 17.30 uur. Met voldoende water onder de boot. De wind is eerst nog zuid en zal steeds meer oostelijk worden. Er loopt deining de baai binnen, maar dat hindert ons niet. Andere schepen liggen flink te rollen.