Van Oostende naar Chichester

Door Houkje

22 mei 2019 - 28 mei 2019

Volgens Simon, de havenmeester van Oostende, is woensdag 22 mei 8.00 uur een goede tijd om te vertrekken. 2,5 uur voor laag water, dan  heb je volop de stroom mee richting Duinkerken. Er is weinig wind uit zuidwestelijke richting.Het rif gaat uit het grootzeil. Het wordt kruisen naar Duinkerken. Voor Duinkerken is de wind afgenomen en tegen. Dus motoren aan. Bij Duinkerken komen we een hele mooie ‘boei’ tegen met een vrouw ‘La Sirène’ er op.

We koersen richting Dover, dat is ons doel vandaag. Ook al lijkt het er op dat we niet meer kunnen zeilen.  De scheepvaartroute steken we haaks over. Daarvoor moeten we wel om varen. Ruim 2 mijl vanaf de haven van Dover worden we opgeroepen op kanaal 16 door Port Control Dover om over te schakelen naar kanaal 74. Er wordt gevraagd wat onze intenties zijn. ‘Marina Dover’ is het antwoord. We mogen doorvaren naar de westelijke haveningang, dat wordt gezegd als we 200 meter voor de oostelijke ingang zijn en weer oproepen. Als we voor de west ingang zijn roepen we Port Control nogmaals op, omdat de rode lichten branden. Die gaan dan op groen-wit-groen. We mogen doorvaren en krijgen de opdracht Marina Dover op te roepen op kanaal 80. Er wordt gevraagd naar bootnaam, lengte en breedte boot en hoeveel nachten we willen blijven. Omdat we 2 nachten blijven moeten we in het Granville Dock, maar daarvan is de deur net gesloten. Dus moeten we eerst afmeren achter de Lifeboat. Pas ’s avonds laat om 23.45 uur gaat de deur naar het Granville Dock weer open. Dan moeten we er in. We realiseren ons pas later dat het dan al 00.45 uur nederlandse tijd is. We hebben vandaag bijna de helft van de 11,5 uur gezeild en 6 uur gemotord.

We blijven dus donderdag 23 mei in Dover. Het is mooi weer. We wandelen naar de kliffen en lopen over de kliffen tot de vuurtoren. Een flinke wandeling, heel mooi door het uitzicht over de haven en de zee. Aankomende en vertrekkende veerboten. Heel veel vrachtverkeer naar en van de haven. Op de terugweg reserveren we bij Cullins Yard. Een restaurant bij de haven, waar Henk in januari een paar keer gegeten heeft. En waar ik samen met hem ook ‘moet’ eten. Niet alleen omdat het eten er lekker is, maar ook omdat het zo’n leuke locatie is. Met allerlei scheepsattributen opgetuigd. Als we er ’s avonds om 8 uur komen zit het restaurant helemaal vol. Goed dat we gereserveerd hebben. Het eten is inderdaad heerlijk!

We besluiten vrijdagmorgen om 6 uur te vertrekken. Dan staat de deur van het Granville Dock nog open en hebben we de maximale stroom mee volgens de havenmeester.

Vrijdag 24 mei zijn we om 4.50 uur al wakker. Om 5.15 uur vertrekken we. We krijgen toestemming van Port Control om via de westelijke uitgang te vertrekken. De wind is zuidwest en tegen. Dus eerst maar motoren. We worden opgeroepen op kanaal 16 door Security Vessel met de volgende vragen: laatste haven, bestemming, aantal personen aan boord, nationaliteit, thuishaven, wanneer vertrokken uit Nederland, welke andere landen gaan we nog bezoeken, wanneer keren we terug naar Nederland. Als we al deze vragen beantwoord hebben wensen ze ons goede reis.

Voorbij Dungeness kunnen we zeilen. En dan gaat het ook meteen lekker, 8 knopen. Als we om 14 uur bij Eastbourne zijn, wat we hebben opgegeven als bestemming, vinden we het nog veel te vroeg om te stoppen. Ook al is de wind weer tegen. We besluiten motorrend door te gaan langs Beachy Head naar Itchenor, om daar te ankeren. Het heeft weinig zin om laat aan te komen in een haven, bijvoorbeeld Brighton. Flink havengeld te moeten betalen en de volgende ochtend al weer vroeg vertrekken.

Voorbij Selsey Beach, als we de ingang naar Chichester channel al kunnen zien, zien we in de verte ook opspattend water: dolfijnen! We worden getrakteerd op een dolfijnenshow, prachtig! Vlak voordat het donker is liggen we voor anker bij Itchenor in het Chichester channel.

Zaterdag 25 mei blijken we  op een verrassende ankerplek te liggen. Op stromend water, dus af en toe liggen we met de kuip in de wind. Maar er is veel activiteit om ons heen. Er komen heel veel wedstrijdbootjes langs zeilen, met de bijbehorende start- / finishschepen en volgbootjes. We rusten uit van de lange dag van gisteren.

’s Avonds na het eten varen we met de bijboot naar Bosham, kijken of we ergens kunnen ‘landen’. Er liggen heel veel boten aan moorings, maar er is rond laag water nergens plek om aan wal te gaan. Onverrichterzake keren we terug.

’s Zondagmorgen 26 mei komen ’s ochtends al op tijd de wedstrijdbootjes weer langs. Ook de boot van de havenmeester. Hij stopt bij ons en komt ‘harbourdues’ innen, 4 pond per dag. Omdat we nog geen cash geld hebben komt hij morgen terug. ’s Middags gaan we met de bijboot naar de steiger bij de ‘Harbour Office’. Daar mogen we aanleggen. We maken een wandeling langs de kust, via de Northshore werf waar een aantal  Southerly’s te koop staan. Tot tegenover East Head, waar veel geankerde boten liggen. We gaan langs hetzelfde pad terug.

Maandagmorgen 27 mei: alweer wedstrijdbootjes. Later lezen we dat het de laatste maandag in mei in Engeland ‘Bank Holiday’ is. Een vrije dag. En de scholen zijn de hele week vrij. Vandaar dat we zoveel kajuitjachten en wedstrijdbootjes met kinderen zien. De havenmeester, een andere dan gisteren, komt langs om ‘harbour dues’ te innen. Vanaf zaterdag tot dinsdag 21 pond. Maar het pinapparaat doet het niet. Dat is zijn probleem, zegt hij. Morgen komt hij terug. Als we dan al weg zijn hebben we geluk. Hij raadt ons een tochtje met de bijboot naar Bosham aan. Daar kun je je bootje aan de kade vastmaken en een wandeling maken. Dat gaan we doen. Ook in Bosham is het druk met toeristen. We kopen een ijsje bij de ijscowagen op de kade. En wandelen het dorp rond.

Terug aan boord besluiten we de volgende ochtend op tijd naar Bembridge te gaan. Om 7.15 uur is het daar hoog water. En staat er rond die tijd voldoende water boven de drempel. De actuele waterstand is via internet te zien (bembridgeharbour.co.uk).